#marketingstrategi og plan

Marketing: Find de rigtige værktøjer

Hvad sælger du? Hvem er din målgruppe? Uanset hvilket produkt du sælger, så skal du kende kunderejsen og øge kendskabsgraden for at komme i mål med dine salgstal. Læs med her, og find ud af, hvilke værktøjer i marketingkassen du kan gribe fat i. 

Gode marketing værktøjer

Har du det rigtige marketingmix?

Marketing dækker over et bredt spektrum af aktiviteter. I sidste ende handler de alle om at skabe salg. Ved at øge kendskabet og overbevise kunderne om fordelene ved dine produkter, øger du chancen for salg – så simpelt kan det siges.

Men effektiv markedsføring er tidskrævende og kræver ekspertviden. Markedsføring klares ikke på et par timer og bør ikke overlades alene til generalister (eller en studentermedhjælp).

Marketing er et fag og en disciplin. Derfor er det helt afgørende for succes, at du allierer dig med mennesker, der har viden og ikke mindst erfaring. Ligesom du helst vil have dygtige og faglærte håndværkere til at bygge dit hus og trække dine ledninger.

Planlæg og evaluer din indsats

Værktøjskassen med mulige marketingtiltag udvikler sig hele tiden, og der kommer jævnligt nye muligheder til, især online. Derfor er det vigtigere end nogensinde at have fokus og udvælge de værktøjer, der passer til dit formål.

Hos Kd marketing support oplever vi ofte, at mange små- og mellemstore virksomheder ikke arbejder målrettet med markedsføringsstrategi og samtidig undervurderer værdien af planlægning. Det er ærgerligt, for så risikerer man at skyde med spredehagl og spilde sit budget.

Samtidig ved vi, at mange glemmer at evaluere deres indsats. Det er i evalueringen og i de mange data, som markedsføring kaster af sig, at der ligger guldkorn gemt.

Effektiv markedsføring indebærer derfor, at du løbende evaluerer for at vurdere, om marketingmixet er rigtigt sammensat. Og om der bør skrues op eller ned – eller måske helt slukkes – for enkelte aktiviteter.

Læs også: Sådan rammer du plet med din markedsføring.

Tjekliste til effektiv marketing

Du skal sørge for en rød tråd i din markedsføring. Og næsten endnu vigtigere: Du skal kende dine kunder, deres vaner og adfærd, inden du sammensætter dit marketingmix.

Se her, hvad du skal overveje, når du vil have værdi for pengene i din markedsføring:

Hjemmeside
Virksomhedens hjemmeside danner fundamentet for al din markedsføring og er et vigtigt værktøj til lead-generering. Teknisk skal hjemmesiden være i orden, og indholdsmæssigt skal den give værdi til de besøgende – og Google. 

Google Ads
Google Ads er de små annoncer og videoer, du ser på resultatsiderne i Google. Afhængigt af din branche, dine produkter og dine mål kan de være gode marketingkanaler.

SoMe
De sociale medier er vigtige kanaler, for det er her, du kan få taletid over for lige præcis din målgruppe. Men for at få effekt af SoMe-indsatsen skal du kende de uskrevne regler for det eller de medier.

E-mailmarketing
Fasthold eksisterende kunder ved at skabe tættere kontakt til dem og ræk ud til potentielle kunder med e-mailmarketing. Men husk, at du kun skal sende e-mails med relevant indhold, der giver læseren værdi.

Presse
Journalister er travle mennesker, der altid er på jagt efter dagens bedste nyhed. Den har du sjældent. Men hvis du kan levere en historie, der er aktuel, væsentlig, skaber identifikation og måske endda har et strejf af noget sensationelt, så er der faktisk gode chancer for at få den bragt.

Digital og offline annoncering
Annoncer er stadig sprællevende. Og ja, det gælder både online og offline. Du skal bare igen huske, at der skal være en plan for annoncerne. Og de skal overholde den grafiske linje, du har lagt.

Salgsmateriale og præsentationer
Messer og kundemøder, produktlanceringer osv. – der kan du ikke undvære den type materiale. Og det skal alt sammen, uanset om det er i trykt udgave eller digitalt, understøtte virksomhedens image.


Få mest ud af dit marketingbudget
Vi hjælper dig med at få styr på marketingværktøjskassen. Sammen med dig udarbejder vi mål og planer, så du får mest muligt ud af dit marketingbudget.
Andre artikler
Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand
pressemeddelelser og annoncering

Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand

Skimmer du navnestoffet igennem, når du læser avis? Så er du ikke alene! Vi mennesker er nemlig nysgerrige, og den nysgerrighed kan du udnytte ved ...
Employer branding er vigtigere end nogensinde. For der er kamp om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere.
employer branding

Fasthold og tiltræk de bedste hoveder

Du skal være på mærkerne for at tiltrække specialister og dygtige medarbejdere for overhovedet at få ansøgninger til ledige stillinger. Derfor må virksomheden gøres attraktiv, ...
Branding 360 grader
branding

Mere end et logo

Branding er vigtigt, når du vil skabe og fastholde en professionel forretning – uanset om du er nystartet eller har en veletableret virksomhed. Vi dykker ...
Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er ...
Branding
branding

Bruger du kundefokuseret marketing – eller fokuserer du kun på dit produkt?

Hvis du synes, at salgsarbejdet er op ad bakke, kan det skyldes, at du fokuserer for meget på dit produkt og for lidt på kundefokuseret ...
Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft
branding

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager ...
Lav din egen videopræsentation til LinkedIn
branding

Skab tillid på LinkedIn

Du har sikkert allerede en profil på LinkedIn. Men vidste du, at du kan erstatte dit nuværende profilbillede med en video? Det er en rigtigt ...
Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider
marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er ...
Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale
pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!). Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og ...
Lav en detaljeret markedsføringsplan
marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online ...
Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en ...
Scroll to Top