#digital marketing

SEO for dummies

SEO er ikke til at komme udenom. Det er helt vildt vigtigt, hvis du vil frem i bussen og være synlig i Googles søgeresultaterne. Søgemaskineoptimering handler om ord, velvalgte ord, og her får du fem gode råd om at arbejde med SEO.

SEO – på den ikke nørdede måde!

1. Lav titler og metabeskrivelser på alle sider

Titler og metabeskrivelser på siderne er det første Google registrerer. Det er en form for vejvisning. Derfor er det vigtigt, at “skiltningen” på de enkelte sider er i orden, så både Google og kunderne kan finde vej. 

Det er muligt at påvirke og bestemme søgeresultatet, og Googles beskrivelse af hjemmesiden og alle undersiderne. Du skal blot arbejde med titler og metabeskrivelser i dit CMS-systemet.

Titler

Titlerne på siderne er med til at hjælpe Google til at forstå, hvilket slags indhold der er på den enkelte side. Titlerne bør maks. være 55 tegn inklusive mellemrum. Lav titlerne korte og præcise, og inkluder et af dine søgeord først i sætningen. (Læs mere om søgeord i punkt 2).

Tip: Brug ikke pladsen på at skrive navnet på virksomheden. Google ved godt, hvilken hjemmeside det drejer sig om. Brug hellere pladsen på at skrive en præcis og fængende titel.

Metabeskrivelser

Her har du mulighed for at beskrive og uddybe indholdet på den pågældende side. Metabeskrivelse skal vække læserens interesse og øge muligheden for, at læseren klikker ind på siden.

Metabeskrivelserne skal være forskellige fra side til side og helt præcise i forhold til indholdet. Metabeskrivelserne må fylde ca. 150 tegn inklusive mellemrum.

Tip: Brug gerne pladsen til at lave et call-to-action, fx: “Klik her …”, ”Læs her …”, ”Bestil her …”

2. Vælg søgeord med omhu

Søgeord er ofte noget af det første, der forbindes med SEO. Søgeord er de nøgleord eller fraser, som forklarer Google, hvad de forskellige sider på hjemmesiden handler om.

Du skal vælge de søgeord, som beskriver din virksomhed bedst muligt, og som tiltrækker de besøgende, der vil foretage handlinger på hjemmesiden.

Pas på med at vælge brede søgeord i forsøget på at ramme flest mulige. Ved brede søgeord er konkurrencen hård, og det bliver svært at komme først i søgeresultaterne. Med brede søgeord risikerer du at ramme for bredt og tiltrække ikke-relevante kunder. 

Der skal indgå søgeord i teksten på hver enkelt side. Og søgeordene skal gentages i en frekvens, der virker naturlig for læseren – det kaldes også søgeordstæthed. Du skal også medtage dine søgeord i URL, titel- og metabeskrivelser. På den måde hjælper du Google til at forstå, hvad de enkelte sider handler om.

Mangler du inspiration til søgeord, findes der flere gratis værktøjer, der kan hjælpe dig med at brainstorme og undersøge, hvor populære søgeordene er.

3. Lav godt indhold, som skaber værdi

Godt indhold er alfa omega. Dvs. relevant, målrettet og læsevenligt indhold, der skaber værdi for netop din målgruppe. Godt indhold og gode tekster skal derfor prioriteres højt i arbejdet med SEO.

Google er i bund og grund bare en robot, som skal guides og informeres om, hvad hjemmesiden handler om. Da den hverken kan læse billeder eller grafik, er det kun indholdet og teksten, som tæller. Derfor er det vigtigt at give billeder et sigende navn, inden de uploades.

HUSK: Du må ikke genbruge den samme tekst flere gange på hjemmesiden eller i dine So-Me-profiler. Google læser det som dupletindhold og straffer det ved at rangere din side lavere i søgeresultaterne.  

4. Snakker du i billeder og snakker dine billeder?

Googles robotter kan ikke se og aflæse billeder, derfor er det en god ide at hjælpe dem på vej med billedtekster, der beskriver billederne og giver mening i forhold til det indhold, der er på siden. 

Inkluder gerne nogle af de vigtigste søgeord for den enkelte side. Google vægter sider med billeder højt i deres søgeresultater, fordi det skaber en højere læsekvalitet.

Snakker du i billeder? Vær præcis i kommunikationen og undgå metaforer. Google kan ikke forstå metaforer, derfor kan dine tekster risikere at give forkerte søgeresultater, hvis du fx skriver ”ingen ko på isen”. Ved at være præcis i sproget, sikrer du de bedste søgeresultater.   

Tip: Har du et produkt, som ofte bliver stavet forkert, kan du med fordel skrive ordet forkert i billedbeskrivelserne. Det kan ikke ses af andre end Google, og du vil også komme frem i de søgeresultater, hvor søgeordet er stavet forkert.

5. Giver dine URL’er mening?

Kig en ekstra gang på alle dine URL’er. Giver de mening i forhold til det indhold, som er på siden?

URL’er fungerer også som en slags vejvisning og skiltning. Det betyder derfor noget om URL’en ser sådan ud: http://firmanavn12%€345.htm

Eller sådan: https://kdmarketingsupport.dk/freelance-marketingsamarbejdspartner.htm.

 
Du kan selv bestemme, hvad der skal stå i URL’en. Lav nogle URL’er, der har sammenhæng med sidens indhold, og inkluder gerne et af søgeordene for den respektive side.

Vil du arbejde effektivt med SEO?
Karina Davids arbejder med marketing og forretningsudvikling - og har gjort i over 20 år.
Andre artikler
Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand
pressemeddelelser og annoncering

Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand

Skimmer du navnestoffet igennem, når du læser avis? Så er du ikke alene! Vi mennesker er nemlig nysgerrige, og den nysgerrighed kan du udnytte ved ...
Employer branding er vigtigere end nogensinde. For der er kamp om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere.
employer branding

Fasthold og tiltræk de bedste hoveder

Du skal være på mærkerne for at tiltrække specialister og dygtige medarbejdere for overhovedet at få ansøgninger til ledige stillinger. Derfor må virksomheden gøres attraktiv, ...
Branding 360 grader
branding

Mere end et logo

Branding er vigtigt, når du vil skabe og fastholde en professionel forretning – uanset om du er nystartet eller har en veletableret virksomhed. Vi dykker ...
Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er ...
Branding
branding

Bruger du kundefokuseret marketing – eller fokuserer du kun på dit produkt?

Hvis du synes, at salgsarbejdet er op ad bakke, kan det skyldes, at du fokuserer for meget på dit produkt og for lidt på kundefokuseret ...
Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft
branding

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager ...
Lav din egen videopræsentation til LinkedIn
branding

Skab tillid på LinkedIn

Du har sikkert allerede en profil på LinkedIn. Men vidste du, at du kan erstatte dit nuværende profilbillede med en video? Det er en rigtigt ...
Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider
marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er ...
Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale
pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!). Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og ...
Lav en detaljeret markedsføringsplan
marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online ...
Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en ...
Scroll to Top