#branding

Bruger du kundefokuseret marketing – eller fokuserer du kun på dit produkt?

Hvis du synes, at salgsarbejdet er op ad bakke, kan det skyldes, at du fokuserer for meget på dit produkt og for lidt på kundefokuseret marketing. For kunderne køber ikke af nogen, som kun fokuserer på at fortælle om alle deres produkters (sikkert fortræffelige) egenskaber. Kunderne køber af mennesker, som forstår dem; deres verden, deres udfordringer, deres mål og deres ønsker. Hvor ligger dit fokus?

Der var engang …

… en ingeniør, som havde opfundet et fantastisk produkt. Han var glad og stolt, og han var overbevist om, at det produkt ville kunne sælges over hele verden. Så han gik i gang. Han kontaktede potentielle kunder og fortalte begejstret om alt det, produktet kunne. Hvad det var lavet af. Hvor smart det var.

Men han solgte ikke rigtigt noget.

Gør du det samme?

Så er du ikke den eneste. Rigtigt mange fokuserer udelukkende på deres produkter og alt det, produkterne kan og indeholder. Det er bare ikke dét, kunderne er interesseret i.

Jamen, hvad er det så, kunderne vil have?

Dine kunder vil vide, hvorfor de skal købe dit produkt. Og det handler altså ikke om produktets mange fantastiske egenskaber. Det handler om, hvilke fordele, kunderne opnår, når de køber dit produkt. Og hvilken forskel, det vil gøre for dem; hvilken værdi og hvilket udbytte, de får ud af det.

Ved du, hvad der er vigtigt for dine kunder? Og bruger du det i dit salgsarbejde … og i din markedsføring?

Hvis ikke, hjælper vi dig med at finde frem til det, så du kan få flere varme leads og bedre salgstal. Plus en bedre konkurrenceevne – og en større indtjening. Ved hjælp af det værktøj, nogle kalder EFU; Egenskaber, Fordele og Udbytte. Andre kalder det Impact, Benefits & Features. Det foretrækker vi også. Mest fordi rækkefølgen er den rigtige.

Fokuser på det vigtigste først

Det, dine kunder allerhelst vil vide noget om, er nemlig Impact: Det udbytte, de får ud af at købe dit produkt. Den forskel, dit produkt vil gøre for dem.

Dét er kundefokuseret marketing. Og det finder du frem til på den her måde:

Gå væk fra produktfokuseret dataopremsning

Hvis du fortæller, at dit produkt XZ3534-511 er fremstillet af … og kører med xxxx o/min. … og er certificeret efter …. – så forstår vi det godt. For du er med god grund stolt af dit produkt. Men det er bare ikke det, der får din kunde til at købe. Heller ikke selvom kunden er tekniknørd.

Derfor vil vi altid svare: “Ja, det er egenskaberne (Features). Men hvad betyder det for dine kunder, at dit produkt har de egenskaber?”.

Find frem til det, der giver værdi for kunden

Hvis du så fx svarer, at det betyder, at kundens maskineri kan køre hurtigere uden nedbrud i længere tid, så har vi fat i noget, dine kunder vil være langt mere interesserede i. Nemlig fordele (Benefits).

Hvis du fokuserer på de ting i dit salgs- og markedsføringsarbejde, vil du opleve, at kunderne begynder at lytte langt mere interesseret, end hvis du trætter dem med lange opremsninger af dit produkts egenskaber.

Og fokuser på det, der virkelig sælger

Men den største effekt får du, når du går et skridt videre: Hvad betyder de fordele for kunden? Hvad er udbyttet (Impact)? 

Her vil du måske svare, at du kun leverer en lille del til dine kunders maskiner. Men at den lille del faktisk bidrager til, at kunderne opnår lavere produktionsomkostninger, højere kvalitet og færre udgifter til råvareindkøb. Og i sidste ende en større konkurrencedygtighed og højere indtjening.

Og dér har du argumenterne til kundefokuseret marketing.

Vi vil godt vædde

Hvad tror du sælger bedst?
A) At du fortæller kunderne, at dit produkt bidrager til flere penge i kassen hos dem?
B) At dit produkt kan køre med xxxx o/min. og har en diameter på yy mm?

Vi satser på A).
Hvis du kæmper med at finde frem til dine A)-argumenter, hjælper vi dig gerne med at grave Impact frem under alle de gode Features. Så du også kan få sat fart på salget og gang i indtjeningen.

Har du brug for hjælp til at få mere kundefokuseret marketing og salg?
Andre artikler
Lav din egen videopræsentation til LinkedIn
branding

Skab tillid på LinkedIn

Du har sikkert allerede en profil på LinkedIn. Men vidste du, at du kan erstatte dit nuværende profilbillede med en video? Det er en rigtigt …

Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider
marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er …

Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft
branding

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager …

Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er …

Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale
pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!). Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og …

Lav en detaljeret markedsføringsplan
marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online …

Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en …

God marketingplanlægning sikrer at sikrer at du rammer målet
marketingstrategi og plan

Ram plet med din markedsføring

Skyder du med spredehagl for at ramme potentielle kunder? Det er spild af marketing-”krudt”. Du bør i stedet arbejde med grundig marketingplanlægning, hvor du stiller …

En god pressemeddelelse giver øget eksponering
pressemeddelelser og annoncering

Siger du nej til gratis omtale og flere kunder?

Mange mener, at det ikke kan betale sig at bruge tid på at skrive en pressemeddelelse. “Journalisterne får tonsvis af dem hver eneste dag, så …

Start altid med at lave en markedsføringsstrategi
marketingstrategi og plan

Læg en strategi for din markedsføring!

Hvem vil ikke gerne have mest muligt ud af marketingbudgettet? Det får du ved at udarbejde en markedsføringsstrategi og en plan, der fastlægger formål, mål …

Få dine budskaber i medier med gode advertorials
pressemeddelelser og annoncering

Hvad er advertorials egentlig for en fisk?

En advertorial er kort sagt en annonce, der er udformet som en artikel. Den er skrevet, så layout og tekst ligner en traditionel artikel – …

Scroll to Top