#branding

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager det til, at den fremstår som professionel. Læs her, hvordan du får en klar visuel identitet ved hjælp af en design- og brandmanual – og høst fordelene ved at blive genkendt.

Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft

Skab en rød tråd i kommunikationen

En visuel identitet giver din virksomhed personlighed, ligesom vi mennesker udtrykker os med vores tøjstil. Og brugen af logo, farver og billeder efterlader et indtryk hos dine kunder. Ofte ubevidst, men ikke desto mindre vigtigt. 

Forestil dig, at du modtager mails, breve og tilbud fra samme virksomhed, men med forskelligt udseende fra gang til gang. Hvordan påvirker det din opfattelse af virksomheden?

Et uensartet udtryk kan nemt give kunden indtryk af, at der ikke er styr på tingene. Hvis din virksomheds identitet har lige så mange ansigter, som du har medarbejdere, skaber det ”støj på linjen”. Det skader simpelthen dit brand og dermed det budskab, du gerne vil sende om din virksomhed og dine produkter.

Hos Kd marketing support anbefaler vi, at du sørger for en rød tråd i den interne og eksterne kommunikation ved at fastlægge en klar visuel identitet.

En visuel identitet gør hverdagen nemmere

En virksomheds visuelle identitet består ikke kun af et logo. Den visuelle identitet favner bredere og understøtter virksomhedens brand i al din kommunikation.

Derfor er det vigtigt at have klare retningslinjer for, hvordan for eksempel et tilbud, en faktura, en mail eller en salgspræsentation skal se ud – og her spiller en design- og brandmanual den afgørende rolle. Hos Kd marketing support har vi dygtige grafikere, der kan hjælpe med at fastlægge din virksomheds visuelle identitet og udarbejde en design- og brandmanual, der skaber genkendelse hos dine kunder og får din virksomhed til at fremstå professionel.

Hvad indeholder en design- og brandmanual ?

En design- og brandmanuel er et opslagsværk. Den definerer, hvordan alt materiale fra virksomheden skal se ud og hvordan de forskellige grafiske elementer skal bruges. Både online og offline. På den måde sikrer du et ensartet udtryk i al kommunikation og markedsføring. En designmanual indeholder blandt andet:

  • Logo og eventuelle varianter, fx sort/hvid, vertikal og horisontal udgave
  •  Payoff/slogan – og hvor og hvordan det bruges
  • Skrifttyper
  • Billedstil 
  • Grafiske elementer og ikoner
  • Farver, herunder primære farver og sekundære farver
  • Design af skabeloner til fx tilbud, fakturaer, PowerPoint-præsentationer og mails 
  • Eksempler på brug af logo og farver i fx trykt materiale, annoncer, kataloger og nyhedsbreve og på merchandise og firmabiler 
  • Sproglig tone og sti

Hvis dine medarbejdere selv udarbejder det grafiske materiale, fx SoMe-opslag og salgsmateriale, findes der designprogrammer med faste skabeloner, der sikrer, at medarbejderne altid følger det fastlagte design og layout. 

Skabeloner sikrer et ens udtryk

Den nemmeste metode til at sikre, at anvisningerne i en design- og brandmanual bliver overholdt, er ved at bruge faste skabeloner i for eksempel Word, PowerPoint, økonomisystemer og Outlook. Skabelonerne kan være til alt lige fra mødereferater, prislister, tilbud, ordrebekræftelser og fakturaer til jobopslag, salgspræsentationer og mailsignaturer. 

Det kan være en omfattende opgave at oprette skabelonerne, men når det er gjort, sparer medarbejderne en masse tid, fordi de ikke længere selv skal lave materialet fra bunden igen og igen. Og du er sikker på, at din virksomheds visuelle identitet er tydelig, genkendelig og professionel. Hver gang.

Hvornår har du sidst opdateret din visuelle identitet?

Arbejdet med at fastlægge virksomhedens visuelle identitet og at udarbejde en design- og brandmanual er ikke en engangsforeteelse. Fra tid til anden bør farverne skærpes og logoet strammes op for at sikre, at virksomheder fortsat efterlader et professionelt indtryk.

Når du har fastlagt din virksomheds visuelle identitet og har udarbejdet en design- og brandmanual, har du glæde af den i flere år. Men det holder ikke for evigt; selv det bedste design bliver forældet. Så husk at se det efter i sømmene med jævne mellemrum, så det hele tiden giver det professionelle indtryk, du har brug for.

Tænk bare på, hvordan for eksempel LEGO og Carlsbergs  logoer har udviklet sig gennem tiden. Det visuelle skal følge med, når virksomheden vokser, får nye forretningsområder og måske bevæger sig ind på nye markeder. 

 

Få hjælp til din virksomheds visuelle identitet
Karina Davids arbejder med marketing og forretningsudvikling - og har gjort i over 20 år.
Andre artikler
Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand
pressemeddelelser og annoncering

Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand

Skimmer du navnestoffet igennem, når du læser avis? Så er du ikke alene! Vi mennesker er nemlig nysgerrige, og den nysgerrighed kan du udnytte ved ...
Employer branding er vigtigere end nogensinde. For der er kamp om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere.
employer branding

Fasthold og tiltræk de bedste hoveder

Du skal være på mærkerne for at tiltrække specialister og dygtige medarbejdere for overhovedet at få ansøgninger til ledige stillinger. Derfor må virksomheden gøres attraktiv, ...
Branding 360 grader
branding

Mere end et logo

Branding er vigtigt, når du vil skabe og fastholde en professionel forretning – uanset om du er nystartet eller har en veletableret virksomhed. Vi dykker ...
Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er ...
Branding
branding

Bruger du kundefokuseret marketing – eller fokuserer du kun på dit produkt?

Hvis du synes, at salgsarbejdet er op ad bakke, kan det skyldes, at du fokuserer for meget på dit produkt og for lidt på kundefokuseret ...
Lav din egen videopræsentation til LinkedIn
branding

Skab tillid på LinkedIn

Du har sikkert allerede en profil på LinkedIn. Men vidste du, at du kan erstatte dit nuværende profilbillede med en video? Det er en rigtigt ...
Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider
marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er ...
Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale
pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!). Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og ...
Lav en detaljeret markedsføringsplan
marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online ...
Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en ...
God marketingplanlægning sikrer at sikrer at du rammer målet
marketingstrategi og plan

Ram plet med din markedsføring

Skyder du med spredehagl for at ramme potentielle kunder? Det er spild af marketing-”krudt”. Du bør i stedet arbejde med grundig marketingplanlægning, hvor du stiller ...
Scroll to Top