Fasthold og tiltræk de bedste hoveder
Du skal være på mærkerne for at tiltrække specialister og dygtige medarbejdere for overhovedet at få ansøgninger til ledige stillinger. Derfor må virksomheden gøres attraktiv, længe før en ledig stol skal besættes. Vi zoomer ind på behovet for employer branding i et konkurrencepræget jobmarked.
De dage er talte, hvor god løn og fornuftig pensionsordning var nok til at tiltrække ansøgere og få en underskrift på kontrakten. Nu skal der mere til for at få fat i de bedste hoveder.
Employer branding er en virksomheds forsøg på at markedsføre sig selv som en attraktiv arbejdsplads. Men det er langt mere end fredagsrundstykker, massage i arbejdstiden og en nedskrevet personalepolitik. Employer branding er den følelse, man får af virksomheden. Og følelsen etableres både fysisk i form af lækre rammer og kontorfaciliteter og mentalt i form af arbejdsmiljø og kultur.
De bløde historier må frem i lyset
En virksomheds kultur kan ikke sættes på formel, men du kan godt formulere og definere, hvilke værdier og normer, der præger din virksomhed. Og du kan identificere, hvad der gør lige netop jeres arbejdsplads unik og til et godt sted at være.
”Søg job hos os, vi er superflinke”- er ikke nok. Påstanden skal bevises både direkte og indirekte over for omverdenen, og det skal ske løbende og på mange kanaler, fx ved at få de bløde historier frem i lyset. På den måde får potentielle medarbejdere mulighed for at fornemme medarbejdere og kulturen, uden selv at være til stede. Og dermed mulighed for at afgøre om virksomheden virker tiltagende.
Employer branding på mange kanaler
Hos Kd marketing support hjælper vi også B2B-virksomheder med employer branding. Vi kan bl.a. producere troværdigt materiale, der i ord og billeder bidrager til at opbygge et positivt image på flere kanaler:
• Hjemmesiden
Her skal kommende medarbejdere læse om historie, mission og vision og værdier, men også om ESG og karriere- og udviklingsmuligheder. Det er en god idé at understøtte med medarbejderinterviews og gode, stemningsfulde billeder af faciliteter, omgivelser og evt. produktion.
• Sociale medier
Spiller en vigtig rolle i arbejdet med employer branding, fordi potentielle ansatte også læser med her. Din virksomheder bør løbende dele indhold, der fra forskellige vinkler fortæller historier fra arbejdspladsen. Der ligger også et stort potentiale gemt i at understøtte medarbejderne i selv at fortælle om deres arbejde på LinkedIn.
• Pressemeddelelser
En aktivitet som kan bringe virksomheden bredt ud. Ansættelse af nøglepersoner er oplagte emner til medierne, fordi det indirekte blåstempler virksomheden som attraktiv. Omtale af jubilæer er også vigtige, fordi de er det ultimative bevis på, at virksomheden er værd at arbejde for.
Læs også: Navnestof øger kenskabet til din virksomhed og dit brand
Employer branding øger stoltheden
Et stærk employer brand har den positive sideeffekt, at det også bidrager til at skabe en stærkere forbindelse mellem eksisterende medarbejdere og virksomheden.
Når det bliver tydeligt for de ansatte, hvilken værdi man som medarbejder er med til at skabe. Og når man hver dag kan glæde sig over at arbejde i pæne og præsentable rammer, så smitter det af på forholdet til ens arbejde og arbejdsplads. Samlet set øger det stoltheden og i sidste ende bidrager det til at fastholde dygtige medarbejdere.
Læg en strategi for employer branding
Ligesom med almindelig branding er employer branding et kontinuerligt arbejde, og effekten opstår ikke fra dag et. Det tager tid før employer brandet er under huden på alle internt.
Samtidig er det vigtigt at understrege, at det billede virksomheden oparbejder udadtil i form af fx videoer, opslag på sociale medier og lækkert billedmateriale naturligvis skal bekræftes i det reelle møde med virksomheden – ellers er arbejdet spildt:
Jobansøgere skal behandles med respekt, og afskedigelser skal ske i ordentlighed. Begge grupper sendes nemlig ud i verden som mere eller mindre gode ambassadører for virksomheden.