#employer branding

Fasthold og tiltræk de bedste hoveder

Du skal være på mærkerne for at tiltrække specialister og dygtige medarbejdere for overhovedet at få ansøgninger til ledige stillinger. Derfor må virksomheden gøres attraktiv, længe før en ledig stol skal besættes. Vi zoomer ind på behovet for employer branding i et konkurrencepræget jobmarked.

Employer branding er vigtigere end nogensinde. For der er kamp om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere.

De dage er talte, hvor god løn og fornuftig pensionsordning var nok til at tiltrække ansøgere og få en underskrift på kontrakten. Nu skal der mere til for at få fat i de bedste hoveder.

Employer branding er en virksomheds forsøg på at markedsføre sig selv som en attraktiv arbejdsplads. Men det er langt mere end fredagsrundstykker, massage i arbejdstiden og en nedskrevet personalepolitik. Employer branding er den følelse, man får af virksomheden. Og følelsen etableres både fysisk i form af lækre rammer og kontorfaciliteter og mentalt i form af arbejdsmiljø og kultur.

De bløde historier må frem i lyset

En virksomheds kultur kan ikke sættes på formel, men du kan godt formulere og definere, hvilke værdier og normer, der præger din virksomhed. Og du kan identificere, hvad der gør lige netop jeres arbejdsplads unik og til et godt sted at være.

Søg job hos os, vi er superflinke”- er ikke nok. Påstanden skal bevises både direkte og indirekte over for omverdenen, og det skal ske løbende og på mange kanaler, fx ved at få de bløde historier frem i lyset. På den måde får potentielle medarbejdere mulighed for at fornemme medarbejdere og kulturen, uden selv at være til stede. Og dermed mulighed for at afgøre om virksomheden virker tiltagende.

Employer branding på mange kanaler

Hos Kd marketing support hjælper vi også B2B-virksomheder med employer branding. Vi kan bl.a. producere troværdigt materiale, der i ord og billeder bidrager til at opbygge et positivt image på flere kanaler:

Hjemmesiden
Her skal kommende medarbejdere læse om historie, mission og vision og værdier, men også om ESG og karriere- og udviklingsmuligheder. Det er en god idé at understøtte med medarbejderinterviews og gode, stemningsfulde billeder af faciliteter, omgivelser og evt. produktion.

Sociale medier
Spiller en vigtig rolle i arbejdet med employer branding, fordi potentielle ansatte også læser med her. Din virksomheder bør løbende dele indhold, der fra forskellige vinkler fortæller historier fra arbejdspladsen. Der ligger også et stort potentiale gemt i at understøtte medarbejderne i selv at fortælle om deres arbejde på LinkedIn.

Pressemeddelelser
En aktivitet som kan bringe virksomheden bredt ud. Ansættelse af nøglepersoner er oplagte emner til medierne, fordi det indirekte blåstempler virksomheden som attraktiv. Omtale af jubilæer er også vigtige, fordi de er det ultimative bevis på, at virksomheden er værd at arbejde for.

Læs også: Navnestof øger kenskabet til din virksomhed og dit brand

Employer branding øger stoltheden

Et stærk employer brand har den positive sideeffekt, at det også bidrager til at skabe en stærkere forbindelse mellem eksisterende medarbejdere og virksomheden. 

Når det bliver tydeligt for de ansatte, hvilken værdi man som medarbejder er med til at skabe. Og når man hver dag kan glæde sig over at arbejde i pæne og præsentable rammer, så smitter det af på forholdet til ens arbejde og arbejdsplads. Samlet set øger det stoltheden og i sidste ende bidrager det til at fastholde dygtige medarbejdere.

Læg en strategi for employer branding

Ligesom med almindelig branding er employer branding et kontinuerligt arbejde, og effekten opstår ikke fra dag et. Det tager tid før employer brandet er under huden på alle internt.

Samtidig er det vigtigt at understrege, at det billede virksomheden oparbejder udadtil i form af fx videoer, opslag på sociale medier og lækkert billedmateriale naturligvis skal bekræftes i det reelle møde med virksomheden – ellers er arbejdet spildt:

Jobansøgere skal behandles med respekt, og afskedigelser skal ske i ordentlighed. Begge grupper sendes nemlig ud i verden som mere eller mindre gode ambassadører for virksomheden.

 
Har du brug for hjælp til, hvordan employer branding kan gribes an?
Karina Davids arbejder med marketing og forretningsudvikling - og har gjort i over 20 år.
Andre artikler
Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand
pressemeddelelser og annoncering

Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand

Skimmer du navnestoffet igennem, når du læser avis? Så er du ikke alene! Vi mennesker er nemlig nysgerrige, og den nysgerrighed kan du udnytte ved ...
t billede med teksten "360 graders branding," der understreger, at branding handler om mere end blot et logo. Det omfatter hele virksomhedens identitet og hvordan den præsenterer sig professionelt på tværs af alle platforme og touchpoints.
branding

Mere end et logo

Branding er vigtigt, når du vil skabe og fastholde en professionel forretning – uanset om du er nystartet eller har en veletableret virksomhed. Vi dykker ...
Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er ...
Et grafisk billede, der viser, hvordan kundefokuseret marketing og stærk branding kan skabe en bedre forbindelse med kunderne ved at fokusere på deres behov og udfordringer frem for blot produktets egenskaber.
branding

Bruger du kundefokuseret marketing – eller fokuserer du kun på dit produkt?

Hvis du synes, at salgsarbejdet er op ad bakke, kan det skyldes, at du fokuserer for meget på dit produkt og for lidt på kundefokuseret ...
Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft
branding

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager ...
Lav din egen videopræsentation til LinkedIn
branding

Skab tillid på LinkedIn

Du har sikkert allerede en profil på LinkedIn. Men vidste du, at du kan erstatte dit nuværende profilbillede med en video? Det er en rigtigt ...
Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider
marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er ...
Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale
pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!). Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og ...
Lav en detaljeret markedsføringsplan
marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online ...
Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en ...
God marketingplanlægning sikrer at sikrer at du rammer målet
marketingstrategi og plan

Ram plet med din markedsføring

Skyder du med spredehagl for at ramme potentielle kunder? Det er spild af marketing-”krudt”. Du bør i stedet arbejde med grundig marketingplanlægning, hvor du stiller ...
Scroll to Top