#marketingstrategi og plan

Hjælp til at spotte din cash-cow?

Vi har allesammen så travlt hver eneste dag, at rigtigt meget bliver rutine. Også det, der faktisk er vores bedste produkt eller en unik kompetence. Sommetider kræver det en ekstern konsulents skarpe blik at få øje på virksomhedens bedste cash-cow igen.

Udvikler du din virksomheds Cash Cows

Bare en cash-cow?

Her er et typisk eksempel: For nylig gennemgik jeg sammen med en god kunde virksomhedens salgsoversigter, hvor vi splittede omsætningen op i delelementer. En af de absolutte bestsellere på indtjening var et serviceprodukt, de aldrig havde nævnt.

Da jeg spurgte til det, fortalte de, at dét havde de da gjort i mange år. Og kunderne var da vist glade for det. Men det var jo noget, der bare kørte, så hvorfor bruge tid, penge og kræfter på det? Og i øvrigt var det da så indlysende en service, at alle andre sikkert gjorde det samme.

Lidt research viste, at nej, det gør alle andre faktisk ikke. For virksomheden råder over en kombination af unikke kompetencer og specialviden på lige præcis dét felt, som konkurrenterne ikke har. Derfor vil de også have svært ved at kopiere serviceydelsen.

Det glemte guld

En cash-cow er noget, mange virksomheder drømmer om at have på produktlisten: Noget, der bare kører, uden den helt store indsats. Det lyder umiddelbart dejligt, men der er flere farer i en cash-cow.

En af dem er, at man ikke husker at produktudvikle. Og man glemmer måske også løbende at tjekke, om kunderne stadigvæk vil have lige præcis dét produkt. Eller, som i det her tilfælde: Man glemmer at gøre potentielle eller nye kunder opmærksomme på, at man faktisk har det produkt. Og dermed går man glip af ekstra omsætning.

Læs også: Læg en strategi for din markedsføring!

En ny stjerne er født

I det her eksempel blev vi enige om at rette lidt af spotlyset mod det glemte hjørne for at vise kunderne, at virksomheden har noget ekstra interessant på hylden: En grundigt afprøvet serviceydelse, der kan spare dem for tid og besvær. Både i produktionen og ved bestilling.

Det bedste er næsten, at markedsføringen af serviceydelsen er en tids- og pengemæssigt ret lille investering. Og produktet vil kunne generere en pæn ekstra indtjening for virksomheden. Så nu venter vi spændt på, hvor hurtigt det giver resultater!

Har du også brug for at få set din markedsføring efter i sømmene af et par skarpe, eksterne øjne?
Andre artikler
Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand
pressemeddelelser og annoncering

Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand

Skimmer du navnestoffet igennem, når du læser avis? Så er du ikke alene! Vi mennesker er nemlig nysgerrige, og den nysgerrighed kan du udnytte ved ...
Employer branding er vigtigere end nogensinde. For der er kamp om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere.
employer branding

Fasthold og tiltræk de bedste hoveder

Du skal være på mærkerne for at tiltrække specialister og dygtige medarbejdere for overhovedet at få ansøgninger til ledige stillinger. Derfor må virksomheden gøres attraktiv, ...
t billede med teksten "360 graders branding," der understreger, at branding handler om mere end blot et logo. Det omfatter hele virksomhedens identitet og hvordan den præsenterer sig professionelt på tværs af alle platforme og touchpoints.
branding

Mere end et logo

Branding er vigtigt, når du vil skabe og fastholde en professionel forretning – uanset om du er nystartet eller har en veletableret virksomhed. Vi dykker ...
Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er ...
Et grafisk billede, der viser, hvordan kundefokuseret marketing og stærk branding kan skabe en bedre forbindelse med kunderne ved at fokusere på deres behov og udfordringer frem for blot produktets egenskaber.
branding

Bruger du kundefokuseret marketing – eller fokuserer du kun på dit produkt?

Hvis du synes, at salgsarbejdet er op ad bakke, kan det skyldes, at du fokuserer for meget på dit produkt og for lidt på kundefokuseret ...
Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft
branding

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager ...
Lav din egen videopræsentation til LinkedIn
branding

Skab tillid på LinkedIn

Du har sikkert allerede en profil på LinkedIn. Men vidste du, at du kan erstatte dit nuværende profilbillede med en video? Det er en rigtigt ...
Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider
marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er ...
Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale
pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!). Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og ...
Lav en detaljeret markedsføringsplan
marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online ...
Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en ...
Scroll to Top