Opbyg tillid med kundecases
Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er vores anbefaling, at du kommer i gang med kundecases. En kundecase skaber tillid og kan på en enkel og forståelig måde beskrive værdien af dit produkt og din ydelse.
Brug kundecases aktivt i din markedsføring
Forestil dig, at du skal i gang med at finde en leverandør til dit nye projekt. Hvad gør du? Vores gæt er, at du spørger i dit netværk: Hvem kender nogen, der kender nogen, der …
Som mennesker har vi nemlig først og fremmest tillid til og stoler på andre mennesker. Og det er i det lys, du skal se en kundecase.
En kundecase fortæller om dine kunders erfaringer, oplevelser og udbytte af samarbejdet. De er et effektivt redskab i din markedsføring, fordi du med ord, billeder, video, logoer og kundeudtalelser udbygger forståelsen af din virksomhed. Kort sagt styrker kundecases din troværdighed som leverandør.
Skaber tryghed
En kundecase er mere end en kundeudtalelse – eller et kundecitat, som nogle også kalder det. En kundecase går et spadestik dybere, fordi du her har mulighed for at fortælle om hele dit samarbejde med en specifik kunde.
Vores anbefaling er, at du bruger helt konkrete eksempler og beskriver selve opgaven og processen. Gennem kundecasen kan potentielle kunder spejle sig i andre, der har haft en lignende udfordring, har fået hjælp til at løse den og har opnået et godt resultat.
Udtalelser fra kunderne skaber tryghed – ligesom når du som privat forbruger tjekker en virksomhed, fx ved hjælp af Trustpilot.
Døråbner til dialog
Kundecases kan anvendes til mange formål og i mange sammenhænge. Derfor er det et godt værktøj at have i marketingkassen.
Først og fremmest skal kundecases selvfølgelig være en aktiv del af din hjemmeside, men de kan også bruges på sociale medier, i præsentationsmateriale, i produktkataloger og i faktaark – og selvfølgelig som helt almindelige referencer i dialogen med potentielle kunder.
Gode kundecases er et kvalitetsstempel og fungerer som døråbnere. De kan skabe den tillid, der gør, at en potentiel kunde bliver nysgerrig og gerne vil høre mere om, hvad din virksomhed kan bidrage med, og får lyst til at investere en times tid i et møde med dig.
Men du skal være klar over, at arbejdet med kundecases kræver en helhjertet indsats og en del arbejdstimer. Og arbejdet slutter aldrig: Sørg for at forny dine kundecases med jævne mellemrum, så de hele tiden er interessante og aktuelle.
Husk at spørge om lov
Inden du giver dig i kast med at beskrive en kundecase, har du brug for, at din kunde siger klart ja til, at du må bruge virksomheden, dens logo og billeder i dit materiale. Husk også: Ingen case uden billeder, for ord alene er ikke nok.
Herefter er næste skridt at få indhentet en kundeudtalelse. Dvs. en udtalelse, hvor din kunde med egne ord fortæller om jeres samarbejde.
Det kræver lidt benarbejde at lave en god udtalelse. Beder du kunden om selv at formulere ”nogle linjer” på skrift, så sker der højst sandsynligt intet. Ofte er det nødvendigt med et interview, fx over telefonen, for at få en god udtalelse, du kan bruge.
Få hjælp til at udarbejde kundecases
Måske har du en medarbejder, der er virkelig god til at skrive, så du kan klare arbejdet med løbende at få indhentet og udarbejdet kundecases internt. Men selvom det er tilfældet, er der faktisk flere grunde til, at det kan være en god idé at få andre til at løse opgaven.
Den vigtigste er, at interne medarbejdere kender din virksomhed og produkterne for godt. Det lyder paradoksalt – men når man selv arbejder i virksomheden, kan det være svært at stille de objektive spørgsmål. Derfor er det en god idé at hente hjælp hos en ekstern konsulent, som ikke er en del af den daglige drift. Det giver nye øjne på mulighederne og vinklerne.
Hos Kd marketing support bruger vi selv kundecases, og vi ved, at gode kundecases kan danne basis for en indledende dialog og i sidste ende en ordre. Vi kan tage dialogen med din kunde og efterfølgende udarbejde casen i både tekst og billeder. Vi ved, hvad vi skal spørge om, og hvordan det skal præsenteres, så du får optimalt udbytte af arbejdet.