Marketingstrategi
En marketingstrategi handler om at få defineret, hvordan din virksomhed kan opnå størst mulig synlighed på markedet og få flest mulige kunder.
Marketingstrategien tager afsæt i analyser af omverdenen, branchen – og naturligvis virksomheden. Formålet med analyserne er at identificere, hvor det er muligt at skabe en konkurrencemæssig fordel.
Skal vi hjælpe dig med at lægge en strategi for din markedsføring?
En god strategi for din markedsføring giver dig de bedste forudsætninger for at opnå dine mål – både udviklings- og omsætningsmål. Strategien skaber struktur, retning og mål for din markedsføring.
Når Kd marketing support hjælper dig med at udarbejde en marketingstrategi, arbejder vi med både kortsigtede og langsigtede mål. Vi sørger også for at definere målsætninger og målgrupper, og sammensætning af produktpaletten. På den måde får du lettere ved at holde fokus på dine mål – og det bliver nemmere at opnå dem
Få større effekt af dit marketingbudget, fordi retning, mål og midler er defineret
Opnå overblik og struktur, så du sparer tid og penge i det daglige arbejde
Få et solidt grundlag for at differentiere dig i forhold til konkurrenterne
Bliv mere synlig hos målgruppen - og få flere af de rigtige kunder
Analyse giver et solidt grundlag
En strategi skal bygges på et solidt grundlag – og det betyder indsamling og analyse af data.
Måske har du allerede det nødvendige overblik over og indsigt i din virksomhed, branchen, konkurrenter, værdikæden, produkterne, de økonomiske og menneskelige ressourcer osv. Hvis ikke, hjælper vi dig med dataindsamling og dataanalyse, og vi udarbejder en opsummering i form af for eksempel SWOT/TOWS-analyser.
Det giver et klart billede af den nuværende situation, så vi kan gå videre med at definere dine mål for fremtiden. Og ikke mindst; hvordan vi hjælper dig med at opnå målene.
Markedsføringsstrategien er planlægning på overordnet niveau. Derfor skal den konkretiseres i en markedsføringsplan, som gør det nemt og overskueligt at styre markedsføringen i det daglige.
En god marketingplan omfatter følgende elementer:
Resume af marketingstrategi
Opsummering af valgte produktprogram, målgrupper, positionering, marketing-mix.
Målsætninger for markedsføringen
Specifikke mål for fx eksponeringen, antal nye kunder og mersalg.
Markedsføringsbudget
Et realistisk budget, enten et fast beløb eller fx en procentdel af omsætningen, og fordeling på aktiviteter og medier.
Handlingsplan
Årshjul over væsentligste kampagner, budskaber og målsætninger.
Aktivitetsplan
Detailplanlægning af de enkelte aktiviteter, fx print, sociale medier, nyhedsbreve, messer og events.
Eksekvering og opfølgning
Gennemførelse af de enkelte kampagner samt måling og evaluering af resultaterne.
Løbende evaluering sikrer effekten
Uanset din virksomheds størrelse har vi en dynamisk tilgang til opgaveløsningen. Når vi har udviklet en marketingplan, sørger vi for, at den løbende bliver evalueret og om nødvendigt tilrettet. På den måde sikrer vi, at planen altid stemmer overens med de opnåede resultater og de opdaterede mål – og med udviklingen i virksomheden og på markedet.
Det betyder også, at vi med korte, faste intervaller vurderer og evaluerer effekten af de enkelte marketingaktiviteter. Sammen med dig gennemgår vi, om du får nok ud af annoncebudgettet, PR-indsatsen eller salgskampagnen, så du er sikker på, at kursen altid er rigtig.