#marketingstrategi og plan

Læg en strategi for din markedsføring!

Hvem vil ikke gerne have mest muligt ud af marketingbudgettet? Det får du ved at udarbejde en markedsføringsstrategi og en plan, der fastlægger formål, mål og rammer. Så har du grundlaget for næste skridt: At beslutte dig for, hvad du vil gøre, hvornår det skal gøres, hvem der skal gøre hvad, og hvordan og hvornår, der skal evalueres og eventuelt tilrettes.

Start altid med at lave en markedsføringsstrategi

Herfra og dertil – målrettet markedsføring

Når vi i kd marketing support hjælper en kunde med at udarbejde en markedsføringsstrategi, starter vi altid med at få defineret, hvor virksomheden befinder sig her og nu.

Det gør vi ud fra analyser af makro- og mikromiljø: Er der udefrakommende ting såsom politiske, økonomiske, sociale, teknologiske, miljømæssige eller juriske faktorer, der kan have indflydelse på afsætningen af produkter eller serviceydelser? På den måde identificerer vi både udefrakommende muligheder og trusler.

Derudover er det naturligvis også vigtigt at få et overblik over konkurrencesituationen på markedet; hvilke konkurrenter er der, og hvor mange, både primære og sekundære. Hvem, hvad, hvor og hvornår.

Og sidst, med ikke mindst, er det vigtigt at analysere organisationen – hvor ligger styrkerne og svaghederne? Den indsigt giver virksomheden viden om, hvordan de kan differentiere sig i forhold til konkurrenterne.

Når det forarbejde er gjort godt og grundigt, er det langt nemmere at gå videre med de næste skridt og at få succes med dem. Ganske enkelt fordi det er nemmere at nå frem til et mål, når man helt præcist ved, hvad udgangspunktet er.

Så først når vi har overblikket over det nuværende niveau, er vi klar til at se på, hvad virksomheden vil opnå med markedsføringen.

Læs også: Ram plet med din markedsføring 

Fokus på fokusområder

Det gør ikke noget, at man starter med at drømme! Hvor vil vi gerne være om et år, fem år, ti år? Men derefter skal drømmene skæres til, så målene også er realistiske. Der kan det være en stor fordel at have en ekstern medspiller, der ser på hele situationen med nye øjne og ved, hvor effektiv markedsføring kan gøre en forskel.

Som ekstern marketingchef hjælper kd marketing support med at finde frem til de specifikke indsatsområder – og formål, mål og rammer, både tids- og budgetmæssigt, for hvert enkelt område. Det er det, man ofte kalder et ”årshjul” eller en ”markedsføringsplan” – kært barn har mange navne. Planen giver overblik, fordi den også definerer, hvem der skal gøre hvad og hvornår.

På den måde sikrer vi, at indsatsen bliver målrettet og at du bruger marketingbudgettet effektivt.

Læs også: Marketing: Find de rigtige værktøjer

 

Mål effekten af din markedsføringsstrategi – og tilret indsatsen

De sidste vigtige aspekter i markedsføringsplanen er måling af indsatsen og tilretning af planen.
Der viser værdien af et grundigt forarbejde sig virkelig. For når vi har overblik over både udgangspunktet, tiltagene, delmål og slutmål, er det også langt nemmere at definere måleparametre og løbende gennemføre målinger, så der hele tiden er styr på, om de enkelte tiltag fungerer efter hensigten. Hvis ikke, skal der tilrettes.

Hos kd marketing support anbefaler vi løbende statusmøder, eksempelvis en gang om måneden, så både vi og kunderne hele tiden har styr på indsats og effekt.

Vælg den rigtige samarbejdspartner

Lyder det som et stort og overskueligt projekt?

Det kan det også være. Men det er en proces, vi i kd marketing support har gennemført mange gange før, så vi har værktøjerne og procedurerne til at hjælpe dig trygt igennem og frem mod målbare resultater.

Skal vi hjælpe med strategien i din virksomhed?
Så kontakt os for et uforpligtende møde​
Andre artikler
Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand
pressemeddelelser og annoncering

Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand

Skimmer du navnestoffet igennem, når du læser avis? Så er du ikke alene! Vi mennesker er nemlig nysgerrige, og den nysgerrighed kan du udnytte ved ...
Employer branding er vigtigere end nogensinde. For der er kamp om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere.
employer branding

Fasthold og tiltræk de bedste hoveder

Du skal være på mærkerne for at tiltrække specialister og dygtige medarbejdere for overhovedet at få ansøgninger til ledige stillinger. Derfor må virksomheden gøres attraktiv, ...
t billede med teksten "360 graders branding," der understreger, at branding handler om mere end blot et logo. Det omfatter hele virksomhedens identitet og hvordan den præsenterer sig professionelt på tværs af alle platforme og touchpoints.
branding

Mere end et logo

Branding er vigtigt, når du vil skabe og fastholde en professionel forretning – uanset om du er nystartet eller har en veletableret virksomhed. Vi dykker ...
Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er ...
Et grafisk billede, der viser, hvordan kundefokuseret marketing og stærk branding kan skabe en bedre forbindelse med kunderne ved at fokusere på deres behov og udfordringer frem for blot produktets egenskaber.
branding

Bruger du kundefokuseret marketing – eller fokuserer du kun på dit produkt?

Hvis du synes, at salgsarbejdet er op ad bakke, kan det skyldes, at du fokuserer for meget på dit produkt og for lidt på kundefokuseret ...
Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft
branding

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager ...
Lav din egen videopræsentation til LinkedIn
branding

Skab tillid på LinkedIn

Du har sikkert allerede en profil på LinkedIn. Men vidste du, at du kan erstatte dit nuværende profilbillede med en video? Det er en rigtigt ...
Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider
marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er ...
Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale
pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!). Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og ...
Lav en detaljeret markedsføringsplan
marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online ...
Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en ...
Scroll to Top