#marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online og offline marketingaktiviteter uden effekt. Er du i tvivl om, hvordan opgaven gribes an, så læs med her.

Lav en detaljeret markedsføringsplan

Skab overblik med en detaljeret markedsføringsplan

Vores erfaring viser, at markedsføringen giver gode resultater, når du arbejder målrettet og struktureret, og derfor er markedsføringsplanen et vigtigt værktøj. Den giver dig overblik over og hjælper med at realisere dine mål gennem fastlagte markedsføringsaktiviteter året igennem.

Her får du vores bud på de seks vigtigste parametre i markedsføringsplanen.

Læs også: Læg en strategi for din markedsføring 

1. Skil dig ud fra konkurrenterne

Du ved allerede, hvordan dine produkter differentierer sig i forhold til konkurrenternes produkter. Men har du tænkt på, hvilke muligheder du har for at skille dig ud gennem din markedsføring? 

Tænk kreativt og skil dig ud fra konkurrenterne, så dine kunder oplever, at du tilbyder øget værdi. Der er mange måder at differentiere sine produkter på. Hvordan bliver dit produkt eller din service præsenteret? Har du fokus på den værdi, dit produkt/din service skaber for kunden, eller fokuserer du kun på de hårde fakta (produktspecifikationer).?

Du bør også grundigt se på, hvordan kunderejsen foregår, fra de første overvejelser til køb og genkøb. Er der” knapper”, du kan skrue på ift. rådgivning, levering og service, så dine kunder får en god oplevelse?

Overvej også, hvordan du i din kommunikation kan skille dig ud ved at være nem at forstå. Både sprogligt og visuelt. Det lyder enkelt, men mange leverandører glemmer at sætte sig i kundens sted, når de kommunikerer.

Let forståelig kommunikation er selvfølgelig især aktuelt, hvis du sælger et komplekst produkt. Men grundlæggende må din målgruppe aldrig være i tvivl om, hvad du gerne vil sælge eller hvilket problem du løser.

2. Beskriv dine kunder

Kend din målgruppe og deres behov, og kom tættere på et salg. Du ved allerede, HVEM dine kunder er, men KENDER du dem? Få styr på, hvem dine potentielle kunder er, ved at beskrive deres behov og udfordringer. Hvad bøvler de med, og hvad drømmer de om? En måde at gøre det på er ved at udarbejde forskellige personaer, som beskriver målgruppen.

Få også styr på din drømmekundes alder og adfærd på forskellige medier men pas på fordommene: Yngre mennesker er fx ikke pr. definition mere digitale end seniorer. Og seniorer foretrækker ikke nødvendigvis kun at få budskaberne serveret offline.

Sørg også for at få afdækket alle de indsigelser, som dine potentielle kunder måtte have. Når du kender dem, kan du formulere gode svar og salgsargumenter. Se også nærmere på, hvilke interessenter der påvirker kunden, og hvornår det sker. 

Når du har kortlagt målgruppens adfærd og behov, kan du målrette markedsføringen helt præcist.

3. Sæt mål og delmål

I din virksomhed har du allerede sat dig et eller flere langsigtede mål. Fx øget omsætning eller øget synlighed. Det er væsentligt, at du bruger disse mål som pejlemærker, når du skal udarbejde en markedsføringsplan, så du sikrer dig, at du er på rette vej.

 Men de overordnede mål kan nemt tage pusten fra dig. Derfor er det lige så vigtigt, at du opsætter delmål, fordi de er med til at gøre markedsføringen overskuelig og sørge for, at din markedsføringsplan bliver realiseret.

4. Lav en marketingkalender

Formålet med at planlægge dine marketingaktiviteter i en kalender er, at du får overblik over alle opgaver og skaber en rød tråd i markedsføringen. Samtidig får du mulighed for at kontrollere, hvad der sker på hvilken kanal, og præcis hvornår det sker. Og ikke mindst, hvem der har ansvar for at føre aktiviteten ud i livet.

En kalender giver overblik og er med til at sikre kontinuitet i markedsføringen, så du når dine opsatte mål og bliver ”top of mind” hos kunderne. Samtidig sikrer den, at du får fordelt dit budget optimalt og målrettet året igennem.

5. Lav et realistisk marketingbudget

Det sidste parameter, som giver dig en succesfuld markedsføringsplan, er, at du husker at følge op på dine marketingaktiviteter og bliver klogere på, hvad der fungerer. Hvad gik godt? Hvad gik mindre godt? Hvad kan du med fordel gøre mere af?

Det er vigtigt, at du løbende tilpasser din virksomheds markedsføring til eventuelle ændringer i markedet, så du ikke risikerer at skyde med spredehagl.

6. Bliv klogere og gør det bedre

Det sidste parameter, som giver dig en succesfuld markedsføringsplan, er, at du husker at følge op på dine marketingaktiviteter og bliver klogere på, hvad der fungerer. Hvad gik godt? Hvad gik mindre godt? Hvad kan du med fordel gøre mere af?

Det er vigtigt, at du løbende tilpasser din virksomheds markedsføring til eventuelle ændringer i markedet, så du ikke risikerer at skyde med spredehagl.

Få succes med din markedsføringsplan

Når du arbejder struktureret med de seks parametre, vi har beskrevet, undgår du at bruge penge på tilfældige markedsføringsløsninger, der ikke giver værdi.

Skal vi skabe retning og struktur i din markedsføring?
Så kontakt os for et uforpligtende møde​
Andre artikler
Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider
marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er …

Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft
design

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager …

Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er …

Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale
pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!). Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og …

Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en …

God marketingplanlægning sikrer at sikrer at du rammer målet
marketingstrategi og plan

Ram plet med din markedsføring

Skyder du med spredehagl for at ramme potentielle kunder? Det er spild af marketing-”krudt”. Du bør i stedet arbejde med grundig marketingplanlægning, hvor du stiller …

En god pressemeddelelse giver øget eksponering
pressemeddelelser og annoncering

Siger du nej til gratis omtale og flere kunder?

Mange mener, at det ikke kan betale sig at bruge tid på at skrive en pressemeddelelse. “Journalisterne får tonsvis af dem hver eneste dag, så …

Start altid med at lave en markedsføringsstrategi
marketingstrategi og plan

Læg en strategi for din markedsføring!

Hvem vil ikke gerne have mest muligt ud af marketingbudgettet? Det får du ved at udarbejde en markedsføringsstrategi og en plan, der fastlægger formål, mål …

Få dine budskaber i medier med gode advertorials
pressemeddelelser og annoncering

Hvad er advertorials egentlig for en fisk?

En advertorial er kort sagt en annonce, der er udformet som en artikel. Den er skrevet, så layout og tekst ligner en traditionel artikel – …

Udvikler du din virksomheds Cash Cows
marketingstrategi og plan

Hjælp til at spotte din cash-cow?

Vi har allesammen så travlt hver eneste dag, at rigtigt meget bliver rutine. Også det, der faktisk er vores bedste produkt eller en unik kompetence. …

Husk at fejre dine succeser!
nyheder

Det hidtil bedste år i Kd marketing support

Outsourcing af marketingfunktionen var en efterspurgt ydelse i 2021. Det betød også, at det blev det bedste år for Kd marketing support nogensinde: Resultatet blev …

Scroll til toppen