Markedsføring og kommunikation i krisetider
Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er strategien forsat relevant, eller skal det hele gribes anderledes an? En ting er sikkert; at skære markedsføringen helt væk nytter ikke.
Revidering af markedsføring og kommunikation
Det er forståeligt, at spareluppen findes frem, når krig, inflation og energikrise er den nye dagsorden. Hvor kan der spares og skæres? Ikke mindst i forhold til markedsføring og kommunikation.
En ting er sikkert: Hvis du skruer helt ned for blusset, kryber i flyverskjul og venter på, at krisen driver over, så er dine chancer for at overleve ret dårlige.
Du bør i stedet revurdere. Er den nuværende strategi for markedsføring og kommunikation tilstrækkelig også i krisetider? Eller er der behov for at tænke anderledes og kreativt? I de fleste virksomheder vil der være behov for en form for revidering. Og har du ingen nedskrevet strategi og/eller markedsføringsplan, så er det nu, arbejdet skal sættes i gang.
Læs også: Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?
Tilpas strategien og indholdet
Kig dine allerede planlagte markedsføringsaktiviteter igennem. Fx online og offline annoncer, opslag på sociale medier, nyhedsbreve og hjemmeside.
Overvej, om aktiviteterne forsat er aktuelle eller om de skal gemmes til et senere tidspunkt. Det kan også være, at en planlagt aktivitet ikke længere giver mening eller at ideen og konceptet vil blive misforstået set i lyset af den aktuelle krise.
Se også på, hvordan du kan optimere delelementer. Kan indhold på en markedsføringskanal få nyt liv på en anden kanal? Genbrug af tekster og billeder er smart og klogt – ikke mindst i krisetider.
Læs også: Ram plet med din markedsføring
Skab tryghed for dine kunder og medarbejdere
Et er at genoverveje allerede planlagte markedsførings- og kommunikationsaktiviteter. Men måske er der også akut behov for ny kommunikation.
Skal der laves nye tiltag for at holde dine medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere opdaterede om, hvordan I arbejder i øjeblikket? Hvad betyder energikrisen og krigen i Ukraine for netop jer, og hvordan forholder I jer til situationen? Klar kommunikation skaber sikkerhed og tryghed.
Hvis det går trægt med forsyning, levering eller ordretilgang, er det vigtigt at være ærlig og melde klart ud. På den måde undgår du rygtedannelse eller at kunder og medarbejdere selv konstruerer et svar. Meld ud, hvis der sker ændringer – det øger din virksomheds troværdighed, både nu og fremover.
Fasthold din position på markedet
"Spar på alt andet end markedsføringen i krisetider - sælg hellere din bil"
Sådan sagde dynekongen Lars Larsen til Berlingske i 2009 – og rådet gælder stadig.
Det er vigtigt at fastholde en positiv tilgang i din markedsføring og kommunikation i krisetider, i stedet for at fokusere på de begrænsninger, den nuværende situation giver. Det er nu, du skal fastholde den position, du har oparbejdet i de gode tider. Og det kræver alt andet lige markedsføring.
Krisetider betyder desværre ofte, at din virksomhed bliver nødt til at skære ned og sige farvel til medarbejdere. Blandt andet dem, som har løst kommunikations- og markedsføringsopgaver. Men opgaverne forsvinder ikke. Derfor kan det være en fordel at flytte den faste lønomkostning til en variabel omkostning.
Hos Kd marketing support kan du få den samarbejdsaftale, der passer til dit behov. Enten en fast månedlig aftale, så du kender budgettet, eller timeafregning ad hoc, når behovet opstår.
Vi kan hjælpe dig med hele spektret – lige fra at lægge en markedsførings- og kommunikationsstrategi til at planlægge og gennemføre konkrete aktiviteter. Fx pressemeddelelser, nyhedsbreve, annoncer, hjemmeside og indhold på sociale medier.