#marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er strategien forsat relevant, eller skal det hele gribes anderledes an? En ting er sikkert; at skære markedsføringen helt væk nytter ikke.  

Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider

Revidering af markedsføring og kommunikation

Det er forståeligt, at spareluppen findes frem, når krig, inflation og energikrise er den nye dagsorden. Hvor kan der spares og skæres? Ikke mindst i forhold til markedsføring og kommunikation.

En ting er sikkert: Hvis du skruer helt ned for blusset, kryber i flyverskjul og venter på, at krisen driver over, så er dine chancer for at overleve ret dårlige.

Du bør i stedet revurdere. Er den nuværende strategi for markedsføring og kommunikation tilstrækkelig også i krisetider? Eller er der behov for at tænke anderledes og kreativt? I de fleste virksomheder vil der være behov for en form for revidering. Og har du ingen nedskrevet strategi og/eller markedsføringsplan, så er det nu, arbejdet skal sættes i gang.

Læs også: Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Tilpas strategien og indholdet

Kig dine allerede planlagte markedsføringsaktiviteter igennem. Fx online og offline annoncer, opslag på sociale medier, nyhedsbreve og hjemmeside.

Overvej, om aktiviteterne forsat er aktuelle eller om de skal gemmes til et senere tidspunkt. Det kan også være, at en planlagt aktivitet ikke længere giver mening eller at ideen og konceptet vil blive misforstået set i lyset af den aktuelle krise.

Se også på, hvordan du kan optimere delelementer. Kan indhold på en markedsføringskanal få nyt liv på en anden kanal? Genbrug af tekster og billeder er smart og klogt – ikke mindst i krisetider.

Læs også: Ram plet med din markedsføring

Skab tryghed for dine kunder og medarbejdere

Et er at genoverveje allerede planlagte markedsførings- og kommunikationsaktiviteter. Men måske er der også akut behov for ny kommunikation.

Skal der laves nye tiltag for at holde dine medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere opdaterede om, hvordan I arbejder i øjeblikket? Hvad betyder energikrisen og krigen i Ukraine for netop jer, og hvordan forholder I jer til situationen? Klar kommunikation skaber sikkerhed og tryghed.

Hvis det går trægt med forsyning, levering eller ordretilgang, er det vigtigt at være ærlig og melde klart ud. På den måde undgår du rygtedannelse eller at kunder og medarbejdere selv konstruerer et svar. Meld ud, hvis der sker ændringer – det øger din virksomheds troværdighed, både nu og fremover.

Fasthold din position på markedet

"Spar på alt andet end markedsføringen i krisetider - sælg hellere din bil"

Sådan sagde dynekongen Lars Larsen til Berlingske i 2009 – og rådet gælder stadig.

Det er vigtigt at fastholde en positiv tilgang i din markedsføring og kommunikation i krisetider, i stedet for at fokusere på de begrænsninger, den nuværende situation giver. Det er nu, du skal fastholde den position, du har oparbejdet i de gode tider. Og det kræver alt andet lige markedsføring.

Krisetider betyder desværre ofte, at din virksomhed bliver nødt til at skære ned og sige farvel til medarbejdere. Blandt andet dem, som har løst kommunikations- og markedsføringsopgaver. Men opgaverne forsvinder ikke. Derfor kan det være en fordel at flytte den faste lønomkostning til en variabel omkostning.

Hos Kd marketing support kan du få den samarbejdsaftale, der passer til dit behov. Enten en fast månedlig aftale, så du kender budgettet, eller timeafregning ad hoc, når behovet opstår.

Vi kan hjælpe dig med hele spektret – lige fra at lægge en markedsførings- og kommunikationsstrategi til at planlægge og gennemføre konkrete aktiviteter. Fx pressemeddelelser, nyhedsbreve, annoncer, hjemmeside og indhold på sociale medier.

Lad os klare din markedsføring
Har du brug for hjælp til at løse din markedsføring? Eller mangler du viden om, hvad der kan og bør gøres? Så tag fat i os.
Andre artikler
Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand
pressemeddelelser og annoncering

Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand

Skimmer du navnestoffet igennem, når du læser avis? Så er du ikke alene! Vi mennesker er nemlig nysgerrige, og den nysgerrighed kan du udnytte ved ...
Employer branding er vigtigere end nogensinde. For der er kamp om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere.
employer branding

Fasthold og tiltræk de bedste hoveder

Du skal være på mærkerne for at tiltrække specialister og dygtige medarbejdere for overhovedet at få ansøgninger til ledige stillinger. Derfor må virksomheden gøres attraktiv, ...
t billede med teksten "360 graders branding," der understreger, at branding handler om mere end blot et logo. Det omfatter hele virksomhedens identitet og hvordan den præsenterer sig professionelt på tværs af alle platforme og touchpoints.
branding

Mere end et logo

Branding er vigtigt, når du vil skabe og fastholde en professionel forretning – uanset om du er nystartet eller har en veletableret virksomhed. Vi dykker ...
Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er ...
Et grafisk billede, der viser, hvordan kundefokuseret marketing og stærk branding kan skabe en bedre forbindelse med kunderne ved at fokusere på deres behov og udfordringer frem for blot produktets egenskaber.
branding

Bruger du kundefokuseret marketing – eller fokuserer du kun på dit produkt?

Hvis du synes, at salgsarbejdet er op ad bakke, kan det skyldes, at du fokuserer for meget på dit produkt og for lidt på kundefokuseret ...
Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft
branding

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager ...
Lav din egen videopræsentation til LinkedIn
branding

Skab tillid på LinkedIn

Du har sikkert allerede en profil på LinkedIn. Men vidste du, at du kan erstatte dit nuværende profilbillede med en video? Det er en rigtigt ...
Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale
pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!). Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og ...
Lav en detaljeret markedsføringsplan
marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online ...
Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en ...
God marketingplanlægning sikrer at sikrer at du rammer målet
marketingstrategi og plan

Ram plet med din markedsføring

Skyder du med spredehagl for at ramme potentielle kunder? Det er spild af marketing-”krudt”. Du bør i stedet arbejde med grundig marketingplanlægning, hvor du stiller ...
Scroll to Top