#marketingstrategi og plan

Ram plet med din markedsføring

Skyder du med spredehagl for at ramme potentielle kunder? Det er spild af marketing-”krudt”. Du bør i stedet arbejde med grundig marketingplanlægning, hvor du stiller skarpt på de mål, du vil opnå med din markedsføring. Det øger chancen for en fuldtræffer.

God marketingplanlægning sikrer at sikrer at du rammer målet

Brug tid og penge effektivt

Hvis din markedsføring består af sporadiske tiltag og mere eller mindre tilfældige aktiviteter, så er chancen for succes minimal. En annonce hist og et enkelt LinkedIn-opslag pist rykker ingenting i det store billede. I værste fald spilder du bare din tid og dine penge og får ikke de leads, du ønsker.

Læs også: Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Markedsføring kræver seriøs og grundig planlægning, ligesom så mange andre opgaver i din virksomhed.

Marketingplanlægning er en investering

Godt begyndt er halvt fuldendt, og det gælder også for din virksomheds markedsføring. God planlægning hjælper dig godt fra start. Og markedsføringsplanen sikrer, at du holder fokus og kadence i markedsføringen af din virksomhed og får fortalt historien om dit produkt og dets fordele til de rigtige modtagere.

Marketingplanen hjælper dig med at holde fokus dine marketingaktiviteter. Og du får overblik over de forskellige marketingaktiviteter og kan hele tiden følge med i, hvornår de næste salgskampagner og marketingtiltag skal lanceres.

På den måde får du et regelmæssigt flow i kommunikationen på forskellige platforme, både online og offline, for eksempel pressemeddelelser, nyhedsbreve, opslag på sociale medier, annoncering og fysisk materiale til eksempelvis messer. Marketingplanlægning er med andre ord en god investering, fordi det giver ro på bagsmækken i en travl hverdag.

Fem spørgsmål til den gode marketingplanlægning

En god marketingplan kræver svar på fem vigtige spørgsmål: 

  • HVEM vil du kommunikere med?
  • HVAD er dit mål med markedsføringen?
  • HVAD er din strategi? Hvordan vil du nå målet?
  • HVORDAN skal de enkelte budskaber lyde? 
  • HVOR og HVORNÅR skal de enkelte kampagner gennemføres? 

Mange fristes til at springe første fase over – men lad være med det. Marketingplanlægning skal være baseret på dyb indsigt i din målgruppe. Det er et tidskrævende arbejde at dykke ned i sin målgruppe, men faktisk også både lærerigt og sjovt, og det vil spare dig tid på den lange bane.

Vær omhyggelig med at stille skarpt på din målgruppe, og brug tid på at finde ud af, hvilke kanaler de bruger og bevæger sig rundt på. Når du kender din målgruppes vaner og behov, bliver det nemmere for dig at målrette dine marketingaktiviteter – og det øger din chance for at ramme plet med markedsføringen.

Eller for at blive i metaforen: Der er ingen grund til at bruge kanoner på gråspurve, når en enkelt patron er nok til at nedlægge den and, du faktisk er på jagt efter.

Glem ikke at evaluere dine indsats

Det smutter ofte – evalueringen. Men det er i evalueringen, de ægte guldkorn ligger gemt.
Du kan vurdere, om din marketingplan er en succes, ved at se på effekten af de enkelte kampagner. Har kampagnen båret frugt, og har du fået den maksimale effekt ud af dit markedsføringsbudget?

Men lad være med at vente med at evaluere, til en kampagne er slut. Sørg i stedet for at ”tjekke ind” løbende for at undersøge, om kampagnen kaster de forventede leads af sig. Gør den ikke det, er det måske nødvendigt at justere budskabet, skifte mediestrategi eller at skrue op eller ned for mængden. 

Karina Davids fra Kd marketing support har over 20 år erfaring med markedsføring

Få hjælp til at stille skarpt på dit mål

Hos Kd marketing support har vi 20 års erfaring med marketingplanlægning for forskellige typer virksomheder. Gennem årene har vi oparbejdet bred erfaring i alle facetter af markedsføring på både strategisk, taktisk og operationelt plan.

Du kan enten få rådgivning om, hvordan du selv griber opgaven an – eller du kan vælge at overlade arbejdet til os. Så tager vi hånd om hele processen, fra planlægning til eksekvering og evaluering.

Vi bliver begejstrede for den gode idé. Den gode idé har gennemslagskraft, holder hele vejen og understøtter din forretningsstrategi.

Vi hjælper dig med at stille skarpt og nå dine målsætninger, så du kan udvikle din virksomhed i den retning, du ønsker.

Føler du, at marketingplanlægning og marketingstrategi i din virksomhed er et bjerg, der skal bestiges, og er du i tvivl om, hvor du skal starte og slutte?

Andre artikler
Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand
pressemeddelelser og annoncering

Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand

Skimmer du navnestoffet igennem, når du læser avis? Så er du ikke alene! Vi mennesker er nemlig nysgerrige, og den nysgerrighed kan du udnytte ved ...
Employer branding er vigtigere end nogensinde. For der er kamp om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere.
employer branding

Fasthold og tiltræk de bedste hoveder

Du skal være på mærkerne for at tiltrække specialister og dygtige medarbejdere for overhovedet at få ansøgninger til ledige stillinger. Derfor må virksomheden gøres attraktiv, ...
t billede med teksten "360 graders branding," der understreger, at branding handler om mere end blot et logo. Det omfatter hele virksomhedens identitet og hvordan den præsenterer sig professionelt på tværs af alle platforme og touchpoints.
branding

Mere end et logo

Branding er vigtigt, når du vil skabe og fastholde en professionel forretning – uanset om du er nystartet eller har en veletableret virksomhed. Vi dykker ...
Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er ...
Et grafisk billede, der viser, hvordan kundefokuseret marketing og stærk branding kan skabe en bedre forbindelse med kunderne ved at fokusere på deres behov og udfordringer frem for blot produktets egenskaber.
branding

Bruger du kundefokuseret marketing – eller fokuserer du kun på dit produkt?

Hvis du synes, at salgsarbejdet er op ad bakke, kan det skyldes, at du fokuserer for meget på dit produkt og for lidt på kundefokuseret ...
Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft
branding

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager ...
Lav din egen videopræsentation til LinkedIn
branding

Skab tillid på LinkedIn

Du har sikkert allerede en profil på LinkedIn. Men vidste du, at du kan erstatte dit nuværende profilbillede med en video? Det er en rigtigt ...
Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider
marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er ...
Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale
pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!). Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og ...
Lav en detaljeret markedsføringsplan
marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online ...
Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en ...
Scroll to Top