Ram plet med din markedsføring
Skyder du med spredehagl for at ramme potentielle kunder? Det er spild af marketing-”krudt”. Du bør i stedet arbejde med grundig marketingplanlægning, hvor du stiller skarpt på de mål, du vil opnå med din markedsføring. Det øger chancen for en fuldtræffer.
Brug tid og penge effektivt
Hvis din markedsføring består af sporadiske tiltag og mere eller mindre tilfældige aktiviteter, så er chancen for succes minimal. En annonce hist og et enkelt LinkedIn-opslag pist rykker ingenting i det store billede. I værste fald spilder du bare din tid og dine penge og får ikke de leads, du ønsker.
Læs også: Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?
Markedsføring kræver seriøs og grundig planlægning, ligesom så mange andre opgaver i din virksomhed.
Marketingplanlægning er en investering
Godt begyndt er halvt fuldendt, og det gælder også for din virksomheds markedsføring. God planlægning hjælper dig godt fra start. Og markedsføringsplanen sikrer, at du holder fokus og kadence i markedsføringen af din virksomhed og får fortalt historien om dit produkt og dets fordele til de rigtige modtagere.
Marketingplanen hjælper dig med at holde fokus dine marketingaktiviteter. Og du får overblik over de forskellige marketingaktiviteter og kan hele tiden følge med i, hvornår de næste salgskampagner og marketingtiltag skal lanceres.
På den måde får du et regelmæssigt flow i kommunikationen på forskellige platforme, både online og offline, for eksempel pressemeddelelser, nyhedsbreve, opslag på sociale medier, annoncering og fysisk materiale til eksempelvis messer. Marketingplanlægning er med andre ord en god investering, fordi det giver ro på bagsmækken i en travl hverdag.
Fem spørgsmål til den gode marketingplanlægning
En god marketingplan kræver svar på fem vigtige spørgsmål:
- HVEM vil du kommunikere med?
- HVAD er dit mål med markedsføringen?
- HVAD er din strategi? Hvordan vil du nå målet?
- HVORDAN skal de enkelte budskaber lyde?
- HVOR og HVORNÅR skal de enkelte kampagner gennemføres?
Mange fristes til at springe første fase over – men lad være med det. Marketingplanlægning skal være baseret på dyb indsigt i din målgruppe. Det er et tidskrævende arbejde at dykke ned i sin målgruppe, men faktisk også både lærerigt og sjovt, og det vil spare dig tid på den lange bane.
Vær omhyggelig med at stille skarpt på din målgruppe, og brug tid på at finde ud af, hvilke kanaler de bruger og bevæger sig rundt på. Når du kender din målgruppes vaner og behov, bliver det nemmere for dig at målrette dine marketingaktiviteter – og det øger din chance for at ramme plet med markedsføringen.
Eller for at blive i metaforen: Der er ingen grund til at bruge kanoner på gråspurve, når en enkelt patron er nok til at nedlægge den and, du faktisk er på jagt efter.
Glem ikke at evaluere dine indsats
Det smutter ofte – evalueringen. Men det er i evalueringen, de ægte guldkorn ligger gemt.
Du kan vurdere, om din marketingplan er en succes, ved at se på effekten af de enkelte kampagner. Har kampagnen båret frugt, og har du fået den maksimale effekt ud af dit markedsføringsbudget?
Men lad være med at vente med at evaluere, til en kampagne er slut. Sørg i stedet for at ”tjekke ind” løbende for at undersøge, om kampagnen kaster de forventede leads af sig. Gør den ikke det, er det måske nødvendigt at justere budskabet, skifte mediestrategi eller at skrue op eller ned for mængden.
Få hjælp til at stille skarpt på dit mål
Hos Kd marketing support har vi 20 års erfaring med marketingplanlægning for forskellige typer virksomheder. Gennem årene har vi oparbejdet bred erfaring i alle facetter af markedsføring på både strategisk, taktisk og operationelt plan.
Du kan enten få rådgivning om, hvordan du selv griber opgaven an – eller du kan vælge at overlade arbejdet til os. Så tager vi hånd om hele processen, fra planlægning til eksekvering og evaluering.
Vi bliver begejstrede for den gode idé. Den gode idé har gennemslagskraft, holder hele vejen og understøtter din forretningsstrategi.
Vi hjælper dig med at stille skarpt og nå dine målsætninger, så du kan udvikle din virksomhed i den retning, du ønsker.
Føler du, at marketingplanlægning og marketingstrategi i din virksomhed er et bjerg, der skal bestiges, og er du i tvivl om, hvor du skal starte og slutte?