Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand
Skimmer du navnestoffet igennem, når du læser avis? Så er du ikke alene! Vi mennesker er nemlig nysgerrige, og den nysgerrighed kan du udnytte ved at sende nyheder til medierne om dine medarbejdere. Det såkaldte navnestof styrker din synlighed og øger kendskabet til dit brand og din virksomhed. Her fortæller vi hvordan.
Lad os være ærlige, vi mennesker kan godt li’ lidt sladder – eller sagt på en pænere måde: Det er godt at holde sig opdateret. Og seneste nyt om mennesker henter vi mange steder – bl.a. på de sociale medier, men også i fagblade og magasiner og i lokale og landsdækkende medier, som bringer alt fra små notitser til større portrætter om vores medborgere.
Navnestof zoomer ind på en person, både kendt og ukendt, fx en medarbejder i en virksomhed. Hvornår det er aktuelt at sende navnestof til medierne, kommer vi ind på om lidt, men her er nu vil vi hos Kd marketing support kraftigt anbefale dig at arbejde kontinuerligt med navnestof og udnytte det faktum, at vi mennesker elsker at læse om mennesker.
Navnehistorien skal være aktuelt
Navnestof skulle efter sigende være det mest læste i avisen, og du baner vejen ved hjælp af en pressemeddelelse. Men en pressemeddelelse er kun relevant for det medie, du sender til, hvis det er en reel nyhed – altså aktuel her og nu.
Der findes flere aktuelle begivenheder i virksomheden, hvor du kan sende en navnenyhed om en medarbejder. Fx:
- Jubilæer
- Runde fødselsdage
- Nyansættelser
- Forfremmelser
Dit employer brand styrkes med navnestof
Det gode ved navnestof er, at udover fokus på hovedpersonen så får du også mulighed for at fortælle lidt om din virksomhed.
Med omtale af nyansættelser og forfremmelser, er det nemt at komme ind på, hvilke forretningsområder personen skal arbejde med, og hvilke af virksomhedens strategiske mål, der skal opfyldes. Og med omtale af jubilæum og rund fødselsdag fortæller du indirekte noget om din virksomhed som arbejdsplads, og hvordan vigtige begivenheder og personer fejres.
Signalværdien i navnestof må ikke underkendes. Tænk bare på, hvor stor en anerkendelse det er af dig som arbejdsgiver, når dine medarbejdere fejrer 10-, 20- og 25 -årsjubilæum. Det vidner om gode arbejdsforhold og godt kollegaskab.
Med andre ord: Navnestof smitter positivt af på dit employer brand og styrker samtidig det generelle kendskab til dit brand. På den måde står du alt andet lige stærkere i salgsarbejdet, og når der skal rekrutteres nye medarbejdere.
Læs også: Fasthold og tiltræk de bedste hoveder
Tilpas din navnehistorie til mediet
Vær opmærksom på, at navnestoffet i form og længde skal passe til mediet. Der er altså forskel på, hvor meget eller lidt du skal skrive i pressemeddelelsen, alt afhængig af om du ønsker medieomtale i Børsen, i et fagblad eller i den lokale ugeavis. Måske kan pressemeddelelse om en nyansat gøres ganske kort, og måske fortjener en 25- årsjubilar et længere portræt og dermed en pressemeddelelse med flere detaljer.
Allervigtigst er det dog, at du sikrer dig, at hovedpersonen er 100 procent med på ideen og ikke vil føle sig dårligt tilpas ved medieomtale. Hovedpersonen skal være villig til at stille op til fotografering og til at dele lidt personlige oplysninger, fx hobby og andre ”fun facts”. De personlige oplysninger gør navnenyheden menneskelig, interessant og unik – og det unikke huskes simpelthen bedre.
Få hjælp til at skrive navnestof
Uanset hvilken begivenhed du står med i din virksomhed, så ved vi Hos Kd marketing support, at navnestof er en relativ nem måde at få positiv omtale på, og derfor er det værd at kaste tid efter.