#pressemeddelelser og annoncering

Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand

Skimmer du navnestoffet igennem, når du læser avis? Så er du ikke alene! Vi mennesker er nemlig nysgerrige, og den nysgerrighed kan du udnytte ved at sende nyheder til medierne om dine medarbejdere. Det såkaldte navnestof styrker din synlighed og øger kendskabet til dit brand og din virksomhed. Her fortæller vi hvordan.

Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand

Lad os være ærlige, vi mennesker kan godt li’ lidt sladder – eller sagt på en pænere måde: Det er godt at holde sig opdateret. Og seneste nyt om mennesker henter vi mange steder – bl.a. på de sociale medier, men også i fagblade og magasiner og i lokale og landsdækkende medier, som bringer alt fra små notitser til større portrætter om vores medborgere.

Navnestof zoomer ind på en person, både kendt og ukendt, fx en medarbejder i en virksomhed. Hvornår det er aktuelt at sende navnestof til medierne, kommer vi ind på om lidt, men her er nu vil vi hos Kd marketing support kraftigt anbefale dig at arbejde kontinuerligt med navnestof og udnytte det faktum, at vi mennesker elsker at læse om mennesker.

Navnehistorien skal være aktuelt

Navnestof skulle efter sigende være det mest læste i avisen, og du baner vejen ved hjælp af en pressemeddelelse. Men en pressemeddelelse er kun relevant for det medie, du sender til, hvis det er en reel nyhed – altså aktuel her og nu.

Der findes flere aktuelle begivenheder i virksomheden, hvor du kan sende en navnenyhed om en medarbejder. Fx:

  • Jubilæer
  • Runde fødselsdage
  • Nyansættelser
  • Forfremmelser
 

Dit employer brand styrkes med navnestof

Det gode ved navnestof er, at udover fokus på hovedpersonen så får du også mulighed for at fortælle lidt om din virksomhed.

Med omtale af nyansættelser og forfremmelser, er det nemt at komme ind på, hvilke forretningsområder personen skal arbejde med, og hvilke af virksomhedens strategiske mål, der skal opfyldes. Og med omtale af jubilæum og rund fødselsdag fortæller du indirekte noget om din virksomhed som arbejdsplads, og hvordan vigtige begivenheder og personer fejres.

Signalværdien i navnestof må ikke underkendes. Tænk bare på, hvor stor en anerkendelse det er af dig som arbejdsgiver, når dine medarbejdere fejrer 10-, 20- og 25 -årsjubilæum.  Det vidner om gode arbejdsforhold og  godt kollegaskab.

Med andre ord: Navnestof smitter positivt af på dit employer brand og styrker samtidig det generelle kendskab til dit brand. På den måde står du alt andet lige stærkere i salgsarbejdet, og når der skal rekrutteres nye medarbejdere.

Læs også: Fasthold og tiltræk de bedste hoveder 

Tilpas din navnehistorie til mediet

Vær opmærksom på, at navnestoffet i form og længde skal passe til mediet. Der er altså forskel på, hvor meget eller lidt du skal skrive i pressemeddelelsen, alt afhængig af om du ønsker medieomtale i Børsen, i et fagblad eller i den lokale ugeavis. Måske kan pressemeddelelse om en nyansat gøres ganske kort, og måske fortjener en 25- årsjubilar et længere portræt og dermed en pressemeddelelse med flere detaljer.

Allervigtigst er det dog, at du sikrer dig, at hovedpersonen er 100 procent med på ideen og ikke vil føle sig dårligt tilpas ved medieomtale. Hovedpersonen skal være villig til at stille op til fotografering og til at dele lidt personlige oplysninger, fx hobby og andre ”fun facts”. De personlige oplysninger gør navnenyheden menneskelig, interessant og unik – og det unikke huskes simpelthen bedre.

Få hjælp til at skrive navnestof

Uanset hvilken begivenhed du står med i din virksomhed, så ved vi Hos Kd marketing support, at navnestof er en relativ nem måde at få positiv omtale på, og derfor er det værd at kaste tid efter.


Har du brug for hjælp til at skrive navnestof?
Karina Davids arbejder med marketing og forretningsudvikling - og har gjort i over 20 år.
Andre artikler
Employer branding er vigtigere end nogensinde. For der er kamp om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere.
employer branding

Fasthold og tiltræk de bedste hoveder

Du skal være på mærkerne for at tiltrække specialister og dygtige medarbejdere for overhovedet at få ansøgninger til ledige stillinger. Derfor må virksomheden gøres attraktiv, ...
t billede med teksten "360 graders branding," der understreger, at branding handler om mere end blot et logo. Det omfatter hele virksomhedens identitet og hvordan den præsenterer sig professionelt på tværs af alle platforme og touchpoints.
branding

Mere end et logo

Branding er vigtigt, når du vil skabe og fastholde en professionel forretning – uanset om du er nystartet eller har en veletableret virksomhed. Vi dykker ...
Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er ...
Et grafisk billede, der viser, hvordan kundefokuseret marketing og stærk branding kan skabe en bedre forbindelse med kunderne ved at fokusere på deres behov og udfordringer frem for blot produktets egenskaber.
branding

Bruger du kundefokuseret marketing – eller fokuserer du kun på dit produkt?

Hvis du synes, at salgsarbejdet er op ad bakke, kan det skyldes, at du fokuserer for meget på dit produkt og for lidt på kundefokuseret ...
Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft
branding

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager ...
Lav din egen videopræsentation til LinkedIn
branding

Skab tillid på LinkedIn

Du har sikkert allerede en profil på LinkedIn. Men vidste du, at du kan erstatte dit nuværende profilbillede med en video? Det er en rigtigt ...
Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider
marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er ...
Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale
pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!). Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og ...
Lav en detaljeret markedsføringsplan
marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online ...
Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en ...
God marketingplanlægning sikrer at sikrer at du rammer målet
marketingstrategi og plan

Ram plet med din markedsføring

Skyder du med spredehagl for at ramme potentielle kunder? Det er spild af marketing-”krudt”. Du bør i stedet arbejde med grundig marketingplanlægning, hvor du stiller ...
Scroll to Top