Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?
Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!).
Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og få opmærksomhed? Hvad er din historie? Hvad vil du gerne fortælle og hvad er din skæve vinkel? Udnyt den dovne journalist, lav forarbejdet og skriv pressemeddelelser, der giver dig presseomtale og billig markedsføring.
Hvorfor?
En pressemeddelelse er en oplagt mulighed for at skabe omtale og interesse for din virksomhed. Bruger du tid på at få skrevet en god pressemeddelelse med den rigtige vinkel, er der stor chance for, at din pressemeddelelse kommer i flere aviser både online og offline.
En god pressemeddelelse
- Øger kendskabet til din virksomhed
- Virker mere troværdig end annoncering
- Benytter flere medier på en gang – hvilket giver dig billig markedsføring
Hvornår?
Hvornår kan du sende en pressemeddelelse ud? Flere gange end du tror! Pressemeddelelser er ikke kun relevante, når der er tale om store opkøb, fusioner eller konkurser. Vi oplever, at mange af vores kunder bliver overraskede over, at medierne faktisk bringer deres historier – men det er den rigtige vinkel på historierne, der gør dem interessante.
Hvordan?
Gør det nemt for journalisterne, og væk deres interesse! Når du skriver din pressemeddelelse som en egentlig artikel, frem for et par få linjer, gør du det nemt for journalisterne, samtidig med at du øger dine chancer for at få det med i artiklen, du gerne vil have. Vi oplever eksempelvis, at 80-90 % af indholdet i de pressemeddelelser, vi skriver, bliver brugt direkte i den endelige artikel.
Et par råd til din næste pressemeddelelse:
- Find den rette vinkling – og brug kun én vinkel pr. pressemeddelelse
- Skriv en overskrift, der fænger
- Skriv det vigtigste først, og uddyb derefter (nyhedspyramiden)
- Send gode billeder med – helst med mennesker
- Find de rigtige journalister, så du kan målrette din henvendelse. Hvem i de forskellige medier er din pressemeddelelse relevant for?
- Skriv en fængende tekst i den e-mail, du sender til journalisten, så han eller hun bliver interesseret og åbner din pressemeddelelse. Gør henvendelsen personlig, og skriv journalistens navn i e-mailen
-
HUSK dine kontaktdata! Så sørger du for, at det er nemt for journalisten at kontakte dig