#pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!).

Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og få opmærksomhed? Hvad er din historie? Hvad vil du gerne fortælle og hvad er din skæve vinkel? Udnyt den dovne journalist, lav forarbejdet og skriv pressemeddelelser, der giver dig presseomtale og billig markedsføring.

Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale

Hvorfor?

En pressemeddelelse er en oplagt mulighed for at skabe omtale og interesse for din virksomhed. Bruger du tid på at få skrevet en god pressemeddelelse med den rigtige vinkel, er der stor chance for, at din pressemeddelelse kommer i flere aviser både online og offline.

En god pressemeddelelse

  • Øger kendskabet til din virksomhed
  • Virker mere troværdig end annoncering
  • Benytter flere medier på en gang – hvilket giver dig billig markedsføring

Hvornår?

Hvornår kan du sende en pressemeddelelse ud? Flere gange end du tror! Pressemeddelelser er ikke kun relevante, når der er tale om store opkøb, fusioner eller konkurser. Vi oplever, at mange af vores kunder bliver overraskede over, at medierne faktisk bringer deres historier – men det er den rigtige vinkel på historierne, der gør dem interessante.

Læs også: Siger du nej til gratis omtale og flere kunder? 

Hvordan?

Gør det nemt for journalisterne, og væk deres interesse! Når du skriver din pressemeddelelse som en egentlig artikel, frem for et par få linjer, gør du det nemt for journalisterne, samtidig med at du øger dine chancer for at få det med i artiklen, du gerne vil have. Vi oplever eksempelvis, at 80-90 % af indholdet i de pressemeddelelser, vi skriver, bliver brugt direkte i den endelige artikel.

Et par råd til din næste pressemeddelelse:

  1. Find den rette vinkling – og brug kun én vinkel pr. pressemeddelelse
  2. Skriv en overskrift, der fænger
  3. Skriv det vigtigste først, og uddyb derefter  (nyhedspyramiden)
  4. Send gode billeder med – helst med mennesker
  5. Find de rigtige journalister, så du kan målrette din henvendelse. Hvem i de forskellige medier er din pressemeddelelse relevant for?
  6. Skriv en fængende tekst i den e-mail, du sender til journalisten, så han eller hun bliver interesseret og åbner din pressemeddelelse. Gør henvendelsen personlig, og skriv journalistens navn i e-mailen
  7. HUSK dine kontaktdata! Så sørger du for, at det er nemt for journalisten at kontakte dig

Vil du også fange journalisternes og læsernes opmærksomhed? Så lad os skrive dine pressemeddelelser.
Karina Davids arbejder med marketing og forretningsudvikling - og har gjort i over 20 år.
Andre artikler
Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand
pressemeddelelser og annoncering

Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand

Skimmer du navnestoffet igennem, når du læser avis? Så er du ikke alene! Vi mennesker er nemlig nysgerrige, og den nysgerrighed kan du udnytte ved ...
Employer branding er vigtigere end nogensinde. For der er kamp om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere.
employer branding

Fasthold og tiltræk de bedste hoveder

Du skal være på mærkerne for at tiltrække specialister og dygtige medarbejdere for overhovedet at få ansøgninger til ledige stillinger. Derfor må virksomheden gøres attraktiv, ...
t billede med teksten "360 graders branding," der understreger, at branding handler om mere end blot et logo. Det omfatter hele virksomhedens identitet og hvordan den præsenterer sig professionelt på tværs af alle platforme og touchpoints.
branding

Mere end et logo

Branding er vigtigt, når du vil skabe og fastholde en professionel forretning – uanset om du er nystartet eller har en veletableret virksomhed. Vi dykker ...
Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er ...
Et grafisk billede, der viser, hvordan kundefokuseret marketing og stærk branding kan skabe en bedre forbindelse med kunderne ved at fokusere på deres behov og udfordringer frem for blot produktets egenskaber.
branding

Bruger du kundefokuseret marketing – eller fokuserer du kun på dit produkt?

Hvis du synes, at salgsarbejdet er op ad bakke, kan det skyldes, at du fokuserer for meget på dit produkt og for lidt på kundefokuseret ...
Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft
branding

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager ...
Lav din egen videopræsentation til LinkedIn
branding

Skab tillid på LinkedIn

Du har sikkert allerede en profil på LinkedIn. Men vidste du, at du kan erstatte dit nuværende profilbillede med en video? Det er en rigtigt ...
Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider
marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er ...
Lav en detaljeret markedsføringsplan
marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online ...
Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en ...
God marketingplanlægning sikrer at sikrer at du rammer målet
marketingstrategi og plan

Ram plet med din markedsføring

Skyder du med spredehagl for at ramme potentielle kunder? Det er spild af marketing-”krudt”. Du bør i stedet arbejde med grundig marketingplanlægning, hvor du stiller ...
Scroll to Top