Mere end et logo
Branding er vigtigt, når du vil skabe og fastholde en professionel forretning – uanset om du er nystartet eller har en veletableret virksomhed. Vi dykker ned i emnet her og kan allerede nu afsløre, at branding af virksomheder handler om meget mere end fine farver og et flot logo.
Branding af din virksomhed
Virksomheder gør det. Byer, politiske partier og influencere gør det: forsøger at skabe en markant og unik profil i kampen om omverdenens opmærksomhed. En profil, som efterlader positive associationer og sætter sig i bevidstheden. Med andre ord; et stærkt brand.
Som private forbrugere navigerer vi hele tiden imellem forskellige produktbrands. Nogle gange vælger vi et brand af gammel vane, andre gange bliver vi fristet af noget nyt. Det samme gælder for virksomheder. Hvorfor vælger vi den ene leverandør frem for den anden? Og hvorfor vender vi tilbage?
Lav en analyse af brandet
Et brand er i sin historiske betydning et varemærke, et logo. Det viser tilhørsforhold og skaber genkendelse. Men med tiden har betydningen og arbejdet med branding udviklet sig. Et brand forstås i dag som det samlede indtryk af virksomheden og de følelser, der er forbundet med det.
I arbejdet med branding af virksomheder er det derfor vigtigt, at man kommer 360 grader rundt – hele kunderejsen fra den allerførste interesse til betalt faktura. Det er også vigtigt at undersøge, hvordan virksomheden opfattes internt blandt medarbejderne og eksternt blandt interessenterne.
Alle kontaktpunkter påvirker brandet
Hos Kd marketing support har vi stor erfaring i at rådgive virksomheder om at træffe de valg, som understøtter brandet bedst muligt.
Alt hvad virksomheden siger og gør, har betydning:
- Hvordan mødes kunden i telefonen? Af tast selv-”service” eller af et smilende menneske
- Hvordan fremstår sælgeren? I firmatøj med logo eller helt casual i sit eget tøj?
- Hvilke medier reklamerer virksomheden i? Understøtter medierne brandet?
- Hvordan fremstår virksomheden på de sociale medier? Imødekommende og aktiv eller fraværende og passiv?
- Hvilken skriftlig tone har virksomheden? Formel eller uformel?
Dette er blot eksempler, men det er vigtigt at forstå, at den stil, som virksomheden vælger, er med til at forme brandet.
Valget om at gøre det ene fremfor det andet skal matche virksomhedens værdier og lige så vigtigt: Det skal også matche de værdier, som er vigtige for målgruppen.
Kunden køber ind på hele pakken – ikke kun et flot logo og en lækker hjemmeside.
Medarbejdere er brandets ambassadører
Arbejdet med virksomhedens brand er et kontinuerligt stykke arbejde, som sker i alle hjørner af virksomheden. Medarbejderne er fx også med til at påvirke brandet, når de går rundt i firmatøj i den lokale Netto.
Medarbejderne skaber synlighed for brandet, og de reklamerer for virksomheden som arbejdsplads. De er med andre ord ambassadører og medskabere af brandet.
Har du styr på dit brand?
Er din virksomhed i gang med at opbygge et brand? Eller vil du arbejde mere bevidst og målrettet med branding af din virksomhed og dine produkter? Kd marketing support står klar med mange års erfaring, rådgivning og ikke mindst levering af de delelementer, som styrker brandet.
Første skridt på vejen i arbejdet med branding af virksomheder er at få styr på den visuelle identitet, så den genkendes på tværs af tid og sted.
Læs mere om emnet i vores blog: En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig.