#branding

Mere end et logo

Branding er vigtigt, når du vil skabe og fastholde en professionel forretning – uanset om du er nystartet eller har en veletableret virksomhed. Vi dykker ned i emnet her og kan allerede nu afsløre, at branding af virksomheder handler om meget mere end fine farver og et flot logo.

t billede med teksten "360 graders branding," der understreger, at branding handler om mere end blot et logo. Det omfatter hele virksomhedens identitet og hvordan den præsenterer sig professionelt på tværs af alle platforme og touchpoints.

Branding af din virksomhed

Virksomheder gør det. Byer, politiske partier og influencere gør det: forsøger at skabe en markant og unik profil i kampen om omverdenens opmærksomhed. En profil, som efterlader positive associationer og sætter sig i bevidstheden. Med andre ord; et stærkt brand.

Som private forbrugere navigerer vi hele tiden imellem forskellige produktbrands. Nogle gange vælger vi et brand af gammel vane, andre gange bliver vi fristet af noget nyt. Det samme gælder for virksomheder. Hvorfor vælger vi den ene leverandør frem for den anden? Og hvorfor vender vi tilbage?

Lav en analyse af brandet

Et brand er i sin historiske betydning et varemærke, et logo. Det viser tilhørsforhold og skaber genkendelse. Men med tiden har betydningen og arbejdet med branding udviklet sig. Et brand forstås i dag som det samlede indtryk af virksomheden og de følelser, der er forbundet med det. 

I arbejdet med branding af virksomheder er det derfor vigtigt, at man kommer 360 grader rundt – hele kunderejsen fra den allerførste interesse til betalt faktura. Det er også vigtigt at undersøge, hvordan virksomheden opfattes internt blandt medarbejderne og eksternt blandt interessenterne. 

Alle kontaktpunkter påvirker brandet

Hos Kd marketing support har vi stor erfaring i at rådgive virksomheder om at træffe de valg, som understøtter brandet bedst muligt.

Alt hvad virksomheden siger og gør, har betydning:

  • Hvordan mødes kunden i telefonen? Af tast selv-”service” eller af et smilende menneske
  • Hvordan fremstår sælgeren? I firmatøj med logo eller helt casual i sit eget tøj?
  • Hvilke medier reklamerer virksomheden i? Understøtter medierne brandet?
  •  Hvordan fremstår virksomheden på de sociale medier? Imødekommende og aktiv eller fraværende og passiv?
  • Hvilken skriftlig tone har virksomheden? Formel eller uformel?

Dette er blot eksempler, men det er vigtigt at forstå, at den stil, som virksomheden vælger, er med til at forme brandet.

Valget om at gøre det ene fremfor det andet skal matche virksomhedens værdier og lige så vigtigt: Det skal også matche de værdier, som er vigtige for målgruppen.

Kunden køber ind på hele pakken – ikke kun et flot logo og en lækker hjemmeside.

Medarbejdere er brandets ambassadører

Arbejdet med virksomhedens brand er et kontinuerligt stykke arbejde, som sker i alle hjørner af virksomheden. Medarbejderne er fx også med til at påvirke brandet, når de går rundt i firmatøj i den lokale Netto.

Medarbejderne skaber synlighed for brandet, og de reklamerer for virksomheden som arbejdsplads. De er med andre ord ambassadører og medskabere af brandet.

Har du styr på dit brand?

Er din virksomhed i gang med at opbygge et brand? Eller vil du  arbejde mere bevidst og målrettet med branding af din virksomhed og dine produkter? Kd marketing support står klar med mange års erfaring, rådgivning og ikke mindst levering af de delelementer, som styrker brandet. 

Første skridt på vejen i arbejdet med branding af virksomheder er at få styr på den visuelle identitet, så den genkendes på tværs af tid og sted. 

Læs mere om emnet i vores blog: En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig.

Tag fat I os her, så hjælper dig godt i gang.
Karina Davids arbejder med marketing og forretningsudvikling - og har gjort i over 20 år.
Andre artikler
Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand
pressemeddelelser og annoncering

Navnestof øger kendskabet til din virksomhed og dit brand

Skimmer du navnestoffet igennem, når du læser avis? Så er du ikke alene! Vi mennesker er nemlig nysgerrige, og den nysgerrighed kan du udnytte ved ...
Employer branding er vigtigere end nogensinde. For der er kamp om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere.
employer branding

Fasthold og tiltræk de bedste hoveder

Du skal være på mærkerne for at tiltrække specialister og dygtige medarbejdere for overhovedet at få ansøgninger til ledige stillinger. Derfor må virksomheden gøres attraktiv, ...
Skal vi hjælpe med at skrive en god kundecases?
kundecases

Opbyg tillid med kundecases

Husker du at spørge dine kunder, om de er tilfredse? Og husker du at fortælle det til andre, hvis de er? Hvis ikke, så er ...
Et grafisk billede, der viser, hvordan kundefokuseret marketing og stærk branding kan skabe en bedre forbindelse med kunderne ved at fokusere på deres behov og udfordringer frem for blot produktets egenskaber.
branding

Bruger du kundefokuseret marketing – eller fokuserer du kun på dit produkt?

Hvis du synes, at salgsarbejdet er op ad bakke, kan det skyldes, at du fokuserer for meget på dit produkt og for lidt på kundefokuseret ...
Få en visuel identitet - Få maksimal gennemslagskraft
branding

En klar visuel identitet sikrer, at kunderne genkender dig

Udseende betyder ikke alt – og så alligevel … for når din virksomhed er nem at genkende på tværs af tid og sted, så bidrager ...
Lav din egen videopræsentation til LinkedIn
branding

Skab tillid på LinkedIn

Du har sikkert allerede en profil på LinkedIn. Men vidste du, at du kan erstatte dit nuværende profilbillede med en video? Det er en rigtigt ...
Fasthold din markedsføring og kommunikation - også i krisetider
marketingstrategi og plan

Markedsføring og kommunikation i krisetider

Når krisen kradser, er det vigtigt at tilpasse sig situationen hurtigst muligt. Og derfor er det naturligt også at kigge på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Er ...
Skriv pressemeddelelser, der vækker opmærksomhed og skaber omtale
pressemeddelelser og annoncering

Ryger dine pressemeddelelser i skraldespanden eller på forsiden?

Se her, hvordan du skriver pressemeddelelser, der fanger journalisternes opmærksomhed (og læsernes!). Tør du skille dig ud fra dine konkurrenter? Brænde igennem i medierne og ...
Lav en detaljeret markedsføringsplan
marketingstrategi og plan

Har du råd til at miste kunder pga. tilfældig markedsføring?

Mon ikke svaret er nej? God markedsføring handler om planlægning, målretning og et realistisk budget. På den måde undgår du at smide penge efter online ...
Har du styr på din mailsignatur?
digital marketing

Skab trafik med din mailsignatur

En mailsignatur, der skaber blikfang, kan være med til at øge trafikken til for eksempel din hjemmeside, webshop eller et socialt medie. Hver dag sender du en ...
God marketingplanlægning sikrer at sikrer at du rammer målet
marketingstrategi og plan

Ram plet med din markedsføring

Skyder du med spredehagl for at ramme potentielle kunder? Det er spild af marketing-”krudt”. Du bør i stedet arbejde med grundig marketingplanlægning, hvor du stiller ...
Scroll to Top