Marketing: Find de rigtige værktøjer
Hvad sælger du? Hvem er din målgruppe? Uanset hvilket produkt du sælger, så skal du kende kunderejsen og øge kendskabsgraden for at komme i mål med dine salgstal. Læs med her, og find ud af, hvilke værktøjer i marketingkassen du kan gribe fat i.
Har du det rigtige marketingmix?
Marketing dækker over et bredt spektrum af aktiviteter. I sidste ende handler de alle om at skabe salg. Ved at øge kendskabet og overbevise kunderne om fordelene ved dine produkter, øger du chancen for salg – så simpelt kan det siges.
Men effektiv markedsføring er tidskrævende og kræver ekspertviden. Markedsføring klares ikke på et par timer og bør ikke overlades alene til generalister (eller en studentermedhjælp).
Marketing er et fag og en disciplin. Derfor er det helt afgørende for succes, at du allierer dig med mennesker, der har viden og ikke mindst erfaring. Ligesom du helst vil have dygtige og faglærte håndværkere til at bygge dit hus og trække dine ledninger.
Planlæg og evaluer din indsats
Værktøjskassen med mulige marketingtiltag udvikler sig hele tiden, og der kommer jævnligt nye muligheder til, især online. Derfor er det vigtigere end nogensinde at have fokus og udvælge de værktøjer, der passer til dit formål.
Hos Kd marketing support oplever vi ofte, at mange små- og mellemstore virksomheder ikke arbejder målrettet med markedsføringsstrategi og samtidig undervurderer værdien af planlægning. Det er ærgerligt, for så risikerer man at skyde med spredehagl og spilde sit budget.
Samtidig ved vi, at mange glemmer at evaluere deres indsats. Det er i evalueringen og i de mange data, som markedsføring kaster af sig, at der ligger guldkorn gemt.
Effektiv markedsføring indebærer derfor, at du løbende evaluerer for at vurdere, om marketingmixet er rigtigt sammensat. Og om der bør skrues op eller ned – eller måske helt slukkes – for enkelte aktiviteter.
Tjekliste til effektiv marketing
Du skal sørge for en rød tråd i din markedsføring. Og næsten endnu vigtigere: Du skal kende dine kunder, deres vaner og adfærd, inden du sammensætter dit marketingmix.
Se her, hvad du skal overveje, når du vil have værdi for pengene i din markedsføring:
Hjemmeside
Virksomhedens hjemmeside danner fundamentet for al din markedsføring og er et vigtigt værktøj til lead-generering. Teknisk skal hjemmesiden være i orden, og indholdsmæssigt skal den give værdi til de besøgende – og Google.
Google Ads
Google Ads er de små annoncer og videoer, du ser på resultatsiderne i Google. Afhængigt af din branche, dine produkter og dine mål kan de være gode marketingkanaler.
SoMe
De sociale medier er vigtige kanaler, for det er her, du kan få taletid over for lige præcis din målgruppe. Men for at få effekt af SoMe-indsatsen skal du kende de uskrevne regler for det eller de medier.
E-mailmarketing
Fasthold eksisterende kunder ved at skabe tættere kontakt til dem og ræk ud til potentielle kunder med e-mailmarketing. Men husk, at du kun skal sende e-mails med relevant indhold, der giver læseren værdi.
Presse
Journalister er travle mennesker, der altid er på jagt efter dagens bedste nyhed. Den har du sjældent. Men hvis du kan levere en historie, der er aktuel, væsentlig, skaber identifikation og måske endda har et strejf af noget sensationelt, så er der faktisk gode chancer for at få den bragt.
Digital og offline annoncering
Annoncer er stadig sprællevende. Og ja, det gælder både online og offline. Du skal bare igen huske, at der skal være en plan for annoncerne. Og de skal overholde den grafiske linje, du har lagt.
Salgsmateriale og præsentationer
Messer og kundemøder, produktlanceringer osv. – der kan du ikke undvære den type materiale. Og det skal alt sammen, uanset om det er i trykt udgave eller digitalt, understøtte virksomhedens image.